Overraskende milsluker

Langtur, tre meter lang stang og hjulløft - alt fullt mulig i en Dangel Berlingo.

Null stress å sluke mil med. Her poserer Citroën Berlingo 4x4 i Gol en fin mai-dag.
Null stress å sluke mil med. Her poserer Citroën Berlingo 4x4 i Gol en fin mai-dag. Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

At en Citroën Berlingo, bygget om av Automobiles Dangel skulle fungere som komfortabel milsluker, regner man kanskje ikke med. Med 18,5 centimeter bakkeklaring og kraftigere hjuloppheng kan man nesten forvente at den skal smelle og slå over ujevnheter og krenge i svingene. Men neida, den tok ujevnheter mykt og fattet, lå sivilisert i svingene og slukte grusveier.

(Bilen er faktisk registrert som en Dangel, ikke Citroën i vognkortet)

Den er overraksende kjøreglad den stuttjukke Dangel-Berlingoen.
Den er overraksende kjøreglad den stuttjukke Dangel-Berlingoen. Foto: Fredrik Saugstad
Førerplass får godkjent med et lite savn etter armlene på langturen.
Førerplass får godkjent med et lite savn etter armlene på langturen. Foto: Fredrik Saugstad
Enkel innkobling av 4x4.
Enkel innkobling av 4x4. Foto: Fredrik Saugstad
Kjøreglad franskmann, også med 4x4-ombygging.
Kjøreglad franskmann, også med 4x4-ombygging. Foto: Fredrik Saugstad

Villig og sprek

1,5-literen på 96 kilowatt/130 hestekrefter føles sprek og turtallsvillig, noe man får bedre følelse med siden denne har manuell gearkasse. Særlig til å være en så liten diesel på en kassebil som veier rett under 1,6 tonn, virker den relativt kjøreglad. Førerplassen er også god og oversiktlig, vi savner kun armlene.

Profft utstyr

Mange vil sikkert savne automat, noe du kan kombinere med 130-hester, men ikke med 4x4 dessverre. Den manuelle kassa er helt ok og grei å sjalte med, men den kan ikke kalles superpresis. Og den kan ikke sammenlignes med komforten som EAT8-automaten kan tilføre de vesle varebilene fra PSA.

Ellers har utstyrsnivået Proff et høvelig bra opplegg med blindsonevarsling, parkeringssensorer foran og bak, 8-tommers berøringsskjerm med Apple Carplay, regnssensor, multifunksjonsratt, 16-tommers felger, elektrisk parkeringsbrems, cruisecontrol, dekktrykksovervåker og elektriske innfellbare og oppvarmede sidespeil for å nevne noe.

I tillegg hadde denne bilen ekstrautstyr til over 45.000 kroner eks mva. Blant annet LED-lampa i grillen (Vision XP Extreme) til 14,212 kroner inkludert montering.

Hvor mange Dangler er det i Norge?

De enkle små firehjulstrekkerne fra Dangel har vært med oss siden 2004 (som Peugeot Partner). Så hvor mange av disse finnes egentlig på norske veier, altså i 4x4-versjoner? Den totale flåten av Dangel-versjoner i Norge fra 2004 til og med 2019 antas av importøren å være 5138 biler. (totalt 5466 solgte -minus seks prosent antatt gjennomsnittlig vraking). Da har importøren regnet med Peugeot Partner 4x4, Citroén Berlingo 4x4 og Opel Combo 4x4.

2019-registreringene så slik ut:

Partner: 2634 hvor 182 stk var med 4x4
Berlingo: 1548 hvor 37 stk var med 4x4
Combo: 574 hvor 5 stk var med 4x4

Vi hadde en (flere) tre meter lang stang

Joda, du kan faktsik klare å legge inn en tre meter lang stang i en Partner, eller Berlingo eller Combo. Radioreklamen for Peugeot Partner gikk viralt etter Nord DDB Reklamebyrå tenkte at det måtte gå an å lage en tre meter lang sang, om en tre meter lang stang, i et varerom som ikke egentlig er tre meter langt. Og selv om sangen ble premiert med Gullblyanten og lasteluka i vareveggen er smart som bare det, så gikk ikke vår lasting så smud som sangen. Årsaken var nok at vi hadde for mange tre meter lange stenger, så de havne opp på dashbordet (ikke så ideelt).

Tja, ikke ideelt med tre meter lange stenger opp mot vinduet nei, så vi pakket de ut igjen.
Tja, ikke ideelt med tre meter lange stenger opp mot vinduet nei, så vi pakket de ut igjen. Foto: Fredrik Saugstad

Men konseptet fungerer som bare det, så lenge han som laster bruker huet.

Fakta Citroën Berlingo Proff 4x4:

Pris fra: 304.900 kr (eks.mva)
Pris kjørt: 367.729 kr (eks.mva)
Motor: 1,5 BlueHDi
Effekt: 96 kW / 130 hk
Dreiemoment: 300 Nm
CO2: 144 6/km
NOx: 92,5 mg/km
Oppgitt forbruk: 0,54lL/mil
Nyttelast: 566 kg
Egenvekt m fører: 1566 kg
Maks tilhengervekt: 1500 kg
Lengde: 440 cm
Bredde: 185 cm
Varerom: 3,3 m³
Lastelengde: 181,7 cm
Lastelengde m luke: 309 cm

Husk å bestille diffsperre

Det bør du iallefall huske dersom du skal kjøre offroad med hjulløft som resultat. For å unngå at du står med to hjul (et i hvert hjørne) i lufta og står og vipper, og ikke kommer deg av flekken, anbefaler vi at du krysser av på Dangels differensial sperre som vil koste 8300 kroner ekstra.

Bakkeklaring på 18,5 centimeter og 4x4 hjelper ute på anlegget, men du bør vurdere å bestille den med diffsperre og du kjører mye slik.
Bakkeklaring på 18,5 centimeter og 4x4 hjelper ute på anlegget, men du bør vurdere å bestille den med diffsperre og du kjører mye slik. Foto: Fredrik Saugstad
Beskyttelsesplate under motor.
Beskyttelsesplate under motor. Foto: Fredrik Saugstad
Selv om bilen ikke hadde vært så spektakulært dekorert, er det ikke vanskelig å finne bevis på det er en Dangel.
Selv om bilen ikke hadde vært så spektakulært dekorert, er det ikke vanskelig å finne bevis på det er en Dangel. Foto: Fredrik Saugstad
Den klarer seg helt greit på anlegget med vanlige dekk og uten diffsperre, men om du byr opp til skikkelig terrengkjøring kan du savne sperre.
Den klarer seg helt greit på anlegget med vanlige dekk og uten diffsperre, men om du byr opp til skikkelig terrengkjøring kan du savne sperre. Foto: Fredrik Saugstad

Om du ikke driver med hjulløft så kan du galant hoppe over den utgiften. Du kan også bestille den med ekstra høy bakkeklaring, to centimeter høyere enn de 18,5 cm som er standard på en Dangel-Berlingo.