23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Delta-Ranger:: Mørk og skummel

Med noen deler fra et tysk firma og kunnskapen til et firma på Gressvik i Østfold, har en vanlig Ranger blitt alt annet enn vanlig.

Vi har vært ute å tøffet oss i en Ford Ranger Delta.

Donald-løft

Når Lafinto får inn en Ford Ranger starter de med å løfte karosseriet med 100 millimeter. Noe som gjør at man må justere styring, gearoverføringer og forlenge vannslanger, for å nevne noe. Det er de 33 tommer store dekkene som gjør hovedløftet av pickupen, og for å få plass til Donald-Duck-aktige dekkene må selve bilen heves og hjulbuene utvides.

Ombygningssettet som leveres og monteres av Lafinto er hentet fra det tyske firmaet Delta. De leverer tilbehør, ombygningssett og styling til alt fra Porche Macan til Hyundai H1, men det de er mest kjent for oss er ombygningssett til pickuper. I Tyskland har de allerede 25 års fartstid innen denne bransjen.

En standard ombygning på Lafinto inneholder den nevnte 100 millimeters heisingen av karosseriet, lakkerte skjermutbyggere, dekk og felger, Delta-frontbøyle og til slutt godkjenningen i vognkortet.

Konseptet fra Delta er nok noe mer rettet mot utseende i forhold til Arctic Trucks sine konsepter, som er tatt frem for å endre egenskapene til bilen.

Et år med byråkrati

Lafinto har brukt et år på ombygningen, det vil si på byråkratiet, ikke på den fysiske ombygningen. Nå er den uansett godkjent hos Statens vegvesen og Gressvik-firmaet har allerede levert 20 Delta-Rangere rundt om i landet.

Landcruiser, L200 og Hilux

De neste modellene med Delta-ombygning kommer snart og det vil dreie seg om L200, Land Cruiser og Hilux. Ombygningsansvarlig hos Lafinto, Jonas Høkeli merker at det er mange forskjellige grunner til at folk vil gjøre dette med pickupen deres.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094