E18-raset:

Hvordan kunne dette skje?

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland krever ekstern, uavhengig gjennomgang av E18-raset.

Fjellblokken som stod igjen etter raset ved E18 i Larvik, ble sprengt ned like før klokken 09.30 tirsdag formiddag. Etterpå så det slik ut.
Fjellblokken som stod igjen etter raset ved E18 i Larvik, ble sprengt ned like før klokken 09.30 tirsdag formiddag. Etterpå så det slik ut. Foto: LARS HELGE RASCH / STATENS VEGVESEN
Publisert Oppdatert

Det er vel ikke bare oss her i tungt som lurer på hvordan i alle dager noe slikt kan skje på en motorvei som ble åpnet i 2017. Mye spekulering, lite håndfast er kommet frem foreløpig, men resultatet er uomtvistelig som bildene av E18-raset viser.

Et hurtigarbeidende ekspertutvalg er nedsatt og skal levere en foreløpig rapport innen 15. februar, forsikrer vegdirektøren i en pressemelding tirsdag kveld.

- Dette er en alvorlig hendelse som det er helt nødvendig å gå grundig inn i. Jeg vil derfor ha en objektiv og faglig solid gjennomgang av hele sakskomplekset, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Utvalget er satt sammen med faglig kompetanse, kunnskap til å gå i dybden og erfaring fra tilsvarende arbeid, står det i en pressemeldingen.

- Vi stiller spørsmål om hvordan dette kunne skje og målsettingen er å få frem alle fakta for å belyse saken og lære for fremtiden. Vi må finne ut om regelverket er fulgt. Dette er en alvorlig hendelse som vi skal komme til bunns i, sier Hovland.
- Vi stiller spørsmål om hvordan dette kunne skje og målsettingen er å få frem alle fakta for å belyse saken og lære for fremtiden. Vi må finne ut om regelverket er fulgt. Dette er en alvorlig hendelse som vi skal komme til bunns i, sier Hovland. Foto: Vegvesen

Professor Bjørn Nilsen ved Institutt for geovitenskap og petroleum ved NTNU vil lede ekspertutvalget, som også vil bestå av Eivind Okstad (Sintef), Vidar Kveldsvik (NGI), Anders Beitnes (Beitnes Consulting) og Øystein Nordgulen (NGU).

Det var i 23-tiden sist fredag at et stort steinras ved en fjellskjæring ved E16 raste ut ved Bommestad i Larvik. Veistrekningen der raset skjedde ble åpnet sommeren 2017.