Norcem Kjøpsvik med Cat 775G

Transporterer 1 million tonn med kalkstein og gråberg til sementproduksjonen.

Ny motorrensing, ny førerhytte og bedre bremsesystemer er blant detaljene på nye Cat 775G.
Ny motorrensing, ny førerhytte og bedre bremsesystemer er blant detaljene på nye Cat 775G. Foto: Pon
Publisert

Lisbeth Storhaug fra Norcem Kjøpsvik, kontaktet nylig Per Olav Listou (Key account i Pon Equipment) for å legge inn en relativt "tung" bestilling. "To stk Cat 775G takk."

En million tonn

For det er ikke lenge siden de to første Cat 775G rullet ut fra fabrikken i USA med Steg 5 motor og det nye førerhuset. Nå settes disse i drift hos Norcem i Kjøpsvik. som hvert år transporter en million tonn med kalkstein og gråberg til sementproduksjonen.

Norcem med sin første Cat 775G.
Norcem med sin første Cat 775G. Foto: Pon

V12 på 825 hestekrefter

Norcem Kjøpsvik er opptatt av miljøet og de var villige til å vente flere måneder for å få tiptrucker med siste motorteknologi. Maskinene blir satt i arbeid i en transportstrekning på 1,5 til 2 km. Cat 775G har en lastekapasitet på 64 tonn, og er motorisert av en Cat C27, V12’er steg V-motor med 825 hestekrefter og dreiemoment på 4269 Nm ved 1200 rpm.

Motoren har Cat sitt NoX reduksjonssystem for reduksjon av nitrøse gasser. Resterende renseprosess gjøres med dieseloksidasjonskatalysator (DOC) som gjør at man slipper å benytte AdBlue. Maskinene er utrustet med drivlinje bestående av bremsepakker (bremsedisker av karbonfiber), auto-retarder og motorkompresjonsbrems med 35% økt retarder kapasitet.

Automatisk klimaanlegg og lavt, behagelig lydnivå (pga. maks. turtall på 1800 RPM) gir økt komfort.
Automatisk klimaanlegg og lavt, behagelig lydnivå (pga. maks. turtall på 1800 RPM) gir økt komfort. Foto: Pon

Uten rykk og napp

APECs – transmisjonsstyringssystem operere svært mykt og uten rykk og napp, noe som beskyttere drivlinja selv under de hardeste belastningene. Maskinens datasystem VIMS, styrer samspill mellom motor og transmisjon. Resultatet for fører og sluttbruker er en maskin som er enkel å betjene, leverer høy produksjon og flytter flest tonn for hver liter diesel som brukes. Redusert dieselforbruk er også et grønnere fotavtrykk med mindre CO2.

Førerplassen er helt ny og er utrustet med nytt DeLuxe sete med kjøling, varme, luftfjæring og flere justeringsmuligheter.
Førerplassen er helt ny og er utrustet med nytt DeLuxe sete med kjøling, varme, luftfjæring og flere justeringsmuligheter. Foto: Pon

Dette er ikke de første dumperne Norcem Kjøpsvik har av Cat maskiner i flåten. I 2009 fikk Norcem en Cat 775F og i 2014 en Cat 775G som til sammen har tilbakelagt ca. 55000 timer. De har også en Cat 14M veihøvel på ca. 30 tonn som brukes til vedlikehold av anleggsveiene i dagbruddet. Om et par måneder byttes hovedlastemaskinen ut med ny Cat 988K XE (ca. 55 tonn).