Norges første Bell B60E

"At den ikke lager spor i veibanen ved lass og full sving betyr mye ved valg av dumper"

Tor Arne Nøst til venstre er Vedlikeholdsleder i Bjønndalen pukkverk og til høyre er maskinfører Jon Henning Ruud.
Tor Arne Nøst til venstre er Vedlikeholdsleder i Bjønndalen pukkverk og til høyre er maskinfører Jon Henning Ruud. Foto: Nasta
Sist oppdatert

.

- Konstant firehjulsdrift er en stor fordel på vinterdrift i Norge.

- I tillegg til lavt dieselforbruk og at maskinen, som av flere kalles en leddstyrt tipptruck, ikke lager spor i veibanen ved lass og full sving betyr mye ved valg av dumper» forteller Fagsjef Maskin i Feiring Bruk AS, Roar Aaserud.

Utprøvd

Denne maskinen har vært utprøvd både av Feiring Bruk og av flere andre kunder i Norge i den senere tiden. Erfaringene er for mange overraskende gode, skriver Nasta i en pressemelding.

Bell B60E Fakta:

Motor: Mercedes Benz (MTU) Model OM473LA (MTU 6R 1500) 577 hk.
Dreimoment: 2 750 Nm
Transmisjon: Allison 4800 ORS
Dekkdimensjon: Front: 875/65 R29 Bak: Twin 24.00 R35
Maskinvekt: Total 42 476 kg
Nyttelast: Total 60 000 kg
Maks vekt total: 102.500 kg
Transportbredde: 4,45 m

Maskinfører Jon Henning ved overlevering
Maskinfører Jon Henning ved overlevering Foto: Nasta

Maskinen er i dag satt i drift hos Feiring Bruk AS sitt pukkverk i Nittedal. Det er maskinfører Jon Henning Ruud som skal være sjåfør på denne. Både han og vedlikeholds ansvarlig i pukkverket, Tor Arne Nøst ser frem til å ta maskinen i bruk.