Nye kjøre- og hviletidsregler vedtatt i EU

Et unntak for transport av fabrikkbetong ble vedtatt av EU-Parlamentet 8. juli.

Det er foreløpig uvisst når de nye EU-reglene blir implementert i Norge.
Det er foreløpig uvisst når de nye EU-reglene blir implementert i Norge. Foto: Fredrik Saugstad (illustrasjon)
Sist oppdatert

EU-parlamentet vedtok 8. juli unntak fra regler om kjøre- hviletid for transport av fabrikkbetong. Dette er en del av EUs "mobilitetspakke" som inneholder flere nye reguleringer av transporter.

Fabrikkbetong som er på veg ut til kunden er en spesialtransport som er avhengig av at lasten kommer fram innen relativt kort tid. Noen ganger vil regler for kjøre- og hviletid for sjåføren bety at tiden underveis øker og dermed også faren for at betongen starter herdingen underveis til byggeplassen.

Avventer avklaring

- Vi avventer nærmere avklaringer om tidspunkt for implementering av de nye reglene, forteller Fabeko på deres nettsider.

FABEKOs europeiske medlemsorganisasjon ERMCO har i flere år arbeidet for at transport av fabrikkbetong skal omfattes av spesielle regler da en stor andel av sjåførens arbeid består i lossetid på byggeplass og ikke ordinær kjøretid.

FABEKO minner imidlertid om at andre regler for sjåførers maksimale arbeidstid fremdeles vil stå uforandret.

- Vi mener bedriftene må jobbe for at unntaket for regler om kjøre- og hviletid kun skal benyttes der det er strengt nødvendig for å få lasten sikkert fram til byggeplassen, skriver FABEKO.

EUs mobilitetspakke er svært omfattende og vi tar her kun med endringen som gjelder paragraf 13 med unntak fra Regulation no. 561/06 for transport av fabrikkbetong:
EUs mobilitetspakke er svært omfattende og vi tar her kun med endringen som gjelder paragraf 13 med unntak fra Regulation no. 561/06 for transport av fabrikkbetong: Foto: FABEKO

Normalt vil norske myndigheter implementere nye EU-regler men FABEKO har ennå ikke mottatt informasjon om hvordan eventuelt nye vedtatte kjøre- og hviletidsregler for transport av fabrikkbetong vil bli innført i Norge.

Denne saken ble første gang publisert 10/08 2020, og sist oppdatert 09/08 2020