Milliarder til T-banen

Bystyret i Oslo bevilger 5,4 milliarder kroner til nytt signalsystem for T-banen. Dette skal sørge for flere og mer presise avganger.

– Nytt signalsystem vil gi Oslo-regionen mer og bedre kollektivtrafikk for pengene, sier sporveissjef Cato Hellesjø.
– Nytt signalsystem vil gi Oslo-regionen mer og bedre kollektivtrafikk for pengene, sier sporveissjef Cato Hellesjø. Foto: Sporveien
Publisert Oppdatert

Sporveien, som driver T-banen, starter nå arbeidet med å anskaffe signalsystemet. Tilsvarende system er i drift i flere andre storbyer, blant annet i København og New York.

Det nye signalsystemet har en kostnadsramme på 5,4 milliarder kroner. Bystyret i Oslo fattet et enstemmig vedtak i bystyremøtet onsdag 4. september. Et nytt signalsystem gjør det mulig å styre hele operasjonen av T-banen på en ny, mer driftssikker og effektiv måte enn med dagens system.

Siden 1990–tallet

– Nytt signalsystem har det blitt snakket om helt siden jeg var samferdselsbyråd i Oslo tidlig på 90-tallet. Nå har vi endelig fått det på plass. Dette er «hjernen» til T-banen, som så mange er avhengig av i hverdagen. Jeg er glad vi har fått med bystyret på å sikre at denne hjernen vil fungere i mange år fremover, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

– Kollektivtrafikken i Oslo, og spesielt T-banen er en stor suksess. Byen vokser og flere tar smarte og kollektivgrønne valg. Bare i fjor reiste 122 millioner med T-banen. Med et nytt signalsystem kan Sporveien øke kapasiteten ytterligere, slik at enda flere får reise enda oftere med t-banen. En T-bane i verdensklasse blir enda bedre, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i meldingen.

Teknologi fra 1960–tallet

Nå ser sporveissjef Cato Hellesjø fram til å starte anskaffelsen.

– Målet vårt er å gi innbyggerne i Oslo-regionen best og mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Et nytt signalsystem vil bidra til nettopp det. Deler av dagens signalsystem baserer seg på teknologi fra 1960-tallet som er krevende å vedlikeholde. Vi er dessuten helt avhengige av å ha en T-bane med stor kapasitet til å håndtere trafikkveksten vi ser kommer i årene framover.

– Et nytt signalsystem er en forutsetning for Fornebubanen og den nye sentrumstunellen, og for at T-banen fortsatt skal være ryggraden i kollektivtrafikken i Oslo, sier Cato Hellesjø.

I drift samtidig

Samlet sett betyr nytt signalsystem at T-banen kan utnytte T-banestrekningene på en bedre måte, for eksempel i tunnelen mellom Majorstua og Tøyen der flere linjer skal inn på én felles strekning.

– Trafikken på T-banen vil flyte jevnere og raskere, og vi kan ha flere T-banetog i drift samtidig, på en mer energieffektiv måte. Du vil ikke se den store forskjellen med det nye signalsystemet, men du vil merke den ved at T-banen kan frakte deg dit du skal enda raskere og mer effektivt, sier konsernsjef i Sporveien Cato Hellesjø.

Teknologien er i dag bransjestandard, og er allerede i bruk i blant annet i New York, Paris, London, Madrid og København. Etter planen skal systemet være ferdig innført på T-banen innen utgangen av 2027.