23948sdkhjf

Nytt oppdrag på Follobanen

Cautus Geo har etablert automatisk overvåkning av spor og stasjonsbygningen på Ski. På Innføring Oslo S har selskapet overvåket grunnforholdene siden 2016.

Hele stasjonen på Norges hittil største samferdselsprosjekt blir kraftig fornyet. Det dimensjoneres for fremtidige høyhastighetstog som kan passere gjennom stasjonsområdet. Der kommer det totalt seks spor.

Arbeidene på stasjonen er omfattende. 85 prosent av Follobaneprosjektet er ferdig. Første del av stasjonen ble åpnet for trafikk 24. august i år. Bane NOR planlegger å starte trafikk for hele stasjonen og gjennom Follobanens lange tunnel fra desember 2022.

Bevegelser og stabilitet

Instrumenteringen Cautus Geo har foretatt kom på plass tidlig i august. Den handler både om å overvåke bevegelser og stabilitet på jernbanespor som er i bruk inne på stasjonsområdet og stasjonsbygningen under utgraving og etablering av byggegrop på østre del av stasjonsområdet.

Overvåkningen skal fortsette i ett til to år framover. Det er spanske OHL (Obrascón Huarte Lain SA) som er oppdragsgiver. Byggherre er Bane NOR.

Krevende grunnforhold

– Det er krevende grunnforhold på stasjonsområdet hvor byggegrop skal etableres nær dagens spor og stasjonsbygningen. Det er derfor viktig å ha sanntidsdata som gir alarm om noe skjer i grunnen, sier daglig leder Atle Gerhardsen i Cautus Geo.

Cautus Geo har lang fartstid på Follobaneprosjektet. I 2016 etablerte Cautus Geo automatisk overvåkning på Innføring Oslo S, fra Ekebergåsen, gjennom Middelalderparken og inn. Målinger rapporteres i sanntid via Cautus Web.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.188