Forbedret Land Cruiser

Oppgradert 2,8 liters dieselmotor, Stopp & Start-teknologi, oppgradert multimediasystem og forbedrede aktive sikkerhetsteknologier.

I segmentet stor varebilregistrert SUV/offroader, er det ingen i nærheten av salgstallene til Land Cruiser.
I segmentet stor varebilregistrert SUV/offroader, er det ingen i nærheten av salgstallene til Land Cruiser. Foto: Toyota
Sist oppdatert

Oppgraderte Toyota Land Cruiser kommer til Norge i oktober.

Dette er oppgraderingene:


• Kraftigere 2,8 liters dieselmotor ( Euro 6 (AR) ) med 204 hk/150 kW og 500 Nm dreiemoment – 3,0 sekunder raskere akselerasjon fra 0-100 km/t på 9,9 sekunder.
• Stopp & Start-teknologi senker gjennomsnittlig drivstofforbruk til 0,76 l/mil og CO2-utslipp til 199 g/km.
• Oppgradert multimediasystem med raskere maskinvare og skjermrespons, Apple CarPlay® og AndroidAuto™
• Andre generasjon Toyota Safety Sense med forbedret fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, samt intelligent Adaptiv Radar Cruise Control.
• Black Pack med spesiallagde stylingdetaljer for eksteriør og interiør.

Oppgraderte Toyota Land Cruiser.
Oppgraderte Toyota Land Cruiser. Foto: Toyota

Anleggsruggen

Bilen er svært populær i anleggsbransjen og offroad-arven strekker seg 70 år tilbake i tid.

Salget i Norge har ligget på svært respektabelt nivå til å være en stor SUV.

Så langt i 2020 (til og med august) er det registrert 501 stk på varebilskilter og 4 personbiler.

I løpet av hele 2019 var tallet 862 og 10.

Land Cruiser ble registrert i 862 varebileksemplarer i 2019.
Land Cruiser ble registrert i 862 varebileksemplarer i 2019. Foto: Toyota

Sterkere men snillere

Den velprøvde dieselmotoren er på 2,8 liter, har 4 sylindre og 16 ventiler, overliggende kamaksel og common rail-teknologi – og drar nytte av en økning i både kraft og dreiemoment. Maksimal effekt har økt (med 27 DIN hk/20kW) til 204 DIN hk/150 kW ved 3000-3400 o/min, og maksimalt dreiemoment har økt (med 50 Nm) til 500 Nm ved 1600-2800 o/min.

Paret med en 6-trinns automatisk girkasse gir dette Land Cruiser en topphastighet på 175 km/t og senker akselerasjonstiden fra 0-100 km/t til 9,9 sekunder. Dette er en forbedring på 3,0 sekunder sammenliknet med forgjengeren.

Samtidig er både gjennomsnittlig drivstofforbruk og CO2-utslipp blitt senket, takket være at Toyotas Stopp & Start-teknologi nå benyttes i bilen. Førstnevnte er senket til 0,76 l/mil, og CO-utslippet er redusert med 13 g/km til 199 g/km.

Norske priser:

2,8L 204 HK A/T DLX varebil 2 seter 570.300
2,8L 204 HK A/T VX varebil 2 seter 704.900
2,8L 204 HK A/T GX varebil 2 seter 731.600
2,8L 204 HK A/T GX personbil 5 seter 1.163.300
2,8L 204 HK A/T GX personbil 7 seter 1.195.000

Bedre utstyr

Samme interiør, men bedre innmat i tillegg til Toyotas 2. generasjon Safety Sense.
Samme interiør, men bedre innmat i tillegg til Toyotas 2. generasjon Safety Sense. Foto: Toyota

Utstyrsnivået i bilen har også blitt forbedret, blant annet med et helt nytt multimediasystem og en multi touch-skjerm med raskere programvare og skjerm med bedre respons. Hjem-skjermen kan tilpasses etter eget ønske, og systemet er kompatibelt med både Apple CarPlay® og AndroidAuto™.

Systemet har også en OneBox søkemotor fra Google, som samler søketreff oversiktlig i en egen infoboks, samt 5 års kartservice med oppdateringer over nett. Av andre tilkoblede tjenester har du direkte trafikkrapportering og informasjon om fartskameraer, parkering, bensinpriser og vær.

Land Cruiser er nå utstyrt med andre generasjon Toyota Safety Sense sikkerhetsteknologier. Dette inkluderer Kollisjonsvern (PCS) med både fotgjengergjenkjennelse i mørket og syklistgjenkjennelse på dagtid, samt Adaptiv Radar Cruise Control (ACC).

Denne saken ble første gang publisert 06/09 2020, og sist oppdatert 02/09 2020