23948sdkhjf

BMO Tunnelsikring oppgarderer Ibestadtunnelen

Det omfattende arbeidet i Ibestadtunnelen skal etter planen starte i løpet av oktober 2020.

Mandag 28. september ble kontrakten mellom Troms og Finnmark fylkeskommune og BMO Tunnelsikring AS signert.

211 millioner kroner

Det omfattende arbeidet i Ibestadtunnelen skal etter planen starte i løpet av oktober 2020. Arbeidet forventes ferdig medio juni 2022. Kontraktsummen lyder 210 954 192, 90,- eks. mva.

I Ibestadtunnelen skal det gjennomføres en omfattende oppgradering. Tre nye tekniske bygg skal på plass, det skal monteres tunnelventilasjon og nødstasjoner. Det skal trekkes nye elektrokabler, ny LED-belysning og rømningslys, DAB-radio og nødnett. Det blir videoovervåking i portalområdene, Co/No2 gassmålere, nødstrøm og tilknytning til VTS. Hele drenssystemet skal skiftes ut, montering av nye pumpeledninger og oljeutskiller. Entreprenør skal også videreføre det påbegynte arbeidet med vann- og frostsikring. Sist men ikke minst blir det gjort tilpasninger slik at det blir tillatt å sykle gjennom tunnelene.

– Vi har hatt en god prosess fram til signeringa i dag og ser fram til å få Ibestadtunnelen godkjent etter tunnelsikkerhetsforskriften. Oppgraderinga blir bra for både privat- og næringstrafikken. I tillegg er det positivt at myke trafikanter vil kunne ferdes gjennom tunnelen når oppgraderinga er ferdigstilt, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap).

Fakta, Ibestadtunnelen

Lengde 3418 meter
Maks. stigning 10 %,
Åpningsår 2000
ÅDT 600
Vegbredde: 6,5 m,
Fri høyde: 4,6 m
Tunnelprofil: 8,5
Fartsgrense: innløp Andørja 60 km/t,
Tunnel 80 km/t,
Innløp Rolla 50 km/t.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125