Konverterer Hilux til maskinredskap

Arctic Trucks skal bygge om Hilux til elektrisk pickup for gruveselskap og entreprenører

Ørn Thomsen i Arctic Trucks og Frank Daams i Tembo er i ferd med å starte elbilsatsing for gruveindustrien, men det stopper nok ikke der.
Ørn Thomsen i Arctic Trucks og Frank Daams i Tembo er i ferd med å starte elbilsatsing for gruveindustrien, men det stopper nok ikke der. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Elbil ja...for gruvemarkedet vel og merke.

Bakgrunnen er som kjent at ventilasjon er spesielt dyrt i dype gruver. Flere og flere gruveselskaper har allerede tatt i bruk batterielektriske gruvemaskiner pga dette.

Norsk interesse

Flere store norske entreprenører har allerede meldt sin interesse, ifølge Ørn Thomsen, Arctic Trucks-sjefen.

Egentlig ikke en elbil, men batterielektrisk maskinredskap.
Egentlig ikke en elbil, men batterielektrisk maskinredskap. Foto: Fredrik Saugstad

I dag ble Tembo 4x4 e-LV vist for pressen for aller første gang i Norge.

Bilen er bygget av Tembo i Belgia og denne, som er den første i sitt slag, er bestilt av Boliden i Sverige som er storkunde på Hilux.

Helt lydløs "Hilux" er ganske sært, ryggevarsleren derimot kan høres langt unna og er gruve-spec fra Boliden.
Helt lydløs "Hilux" er ganske sært, ryggevarsleren derimot kan høres langt unna og er gruve-spec fra Boliden. Foto: Fredrik Saugstad

Maskinredskap

Den første norske bilen (eller maskinen) skal være klar i august i år og blir registret som maskinredskap i første omgang.

Litt lenger ut i løypa skal den komme på hvite skilt også lover Thomsen.

Instrumentpanelet ser slik ut.
Instrumentpanelet ser slik ut. Foto: Fredrik Saugstad

Arctic Trucks skal konvertere og bygge om bilene i tillegg skal de være forhandler av bilene i Skandinavia. Delene er allerede på plass forteller Thomsen.

Tembo 4x4 e-LV heter den, altså ikke Toyota Hilux.
Tembo 4x4 e-LV heter den, altså ikke Toyota Hilux. Foto: Fredrik Saugstad

8 mils rekkevidde

Med oppsettet Boliden har bestilt har den 80 kilometers rekkevidde med batteripakke på lasteplanet på 28,4 kWh.

Gearspaken er byttet ut til tre knapper.
Gearspaken er byttet ut til tre knapper. Foto: Fredrik Saugstad

Det skal holde lenge i forhold til bruken i gruver.

Å lade opp fra 0 til 80% skal gå unna på 2,5 timer, men senere kommer den med hurtiglader og da går det på en time.

Trafo/konverter er plassert der motoren bruker å sitte, under sitter elmotor. Den oransje ledningen rundt er brannsikring og smelter ved 160 grader for å frigi slukkemiddel.
Trafo/konverter er plassert der motoren bruker å sitte, under sitter elmotor. Den oransje ledningen rundt er brannsikring og smelter ved 160 grader for å frigi slukkemiddel. Foto: Fredrik Saugstad

- For anleggsbransjen og industrien kan vi selge mellom 50 og 100 biler i året, kommenterer Thomsen.

Det drøyer nok en stund før du kan se elefant-logoen på vanlig vei, men denne skal til slutt komme på hvite elbilskilt, ifølge Ørn Thomsen i Arctic Trucks.
Det drøyer nok en stund før du kan se elefant-logoen på vanlig vei, men denne skal til slutt komme på hvite elbilskilt, ifølge Ørn Thomsen i Arctic Trucks. Foto: Fredrik Saugstad

De første bilene blir å regne som testbiler og skal kjøres ut i samarbeid med entreprenører.

Batteripakke på 28,4 kWh.
Batteripakke på 28,4 kWh. Foto: Fredrik Saugstad

Arctic Trucks regner med at bilen vil være tilgjengelig på bestillingslista før nyttår.