Fokus: Oppetid og faste sjåfører

Det beste er om mye går galt under opplæringen, da lærer sjåføren mye mer.

Jo Olav Kvarberg vil ha pumper med så lite nedetid som mulig og fast sjåfør på fast bil er best, slår han fast.
Jo Olav Kvarberg vil ha pumper med så lite nedetid som mulig og fast sjåfør på fast bil er best, slår han fast. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Jo Olav Kvarberg er driftsleder og sjåfør i Kolstad Betongpumping AS som nå har 10 betongpumpebiler, en betongbil og en tippbil. Den eldste, en 2005-modell, er et Schwing-påbygg som han selv kjører til daglig.

Utenfor Alpha Maskins kontorer på Fetsund står to av de nye bilene.

Frode Kristoffersen og Jo Olav Kvarberg fra Kolstad Betongpumping AS sjekker pumpearmen med 38 meters rekkevidde.
Frode Kristoffersen og Jo Olav Kvarberg fra Kolstad Betongpumping AS sjekker pumpearmen med 38 meters rekkevidde. Foto: Fredrik Saugstad

Sjåfør og driftsleder på Kolstads Jessheim-avdeling, Frode Kristoffersen, gjorde seg kjent med den nye Schwing Reptor-pumpa som er bygget på Mercedes-Benz Arocs 32-tonns chassis med 530 hestekrefter.

Påbygget har såkalt «One side support», som vil si at man kan bruke støttebeina på en side og et system sørger for sektorbegrensning slik at pumpearmen ikke kan gå over til andre siden.

Bilen med ferdig dekor er en «38-meter», den andre er en «43-meter».
Bilen med ferdig dekor er en «38-meter», den andre er en «43-meter». Foto: Fredrik Saugstad

Høøøøyt betongmarked

I tillegg er det en 36- og en 26-meter i bestilling. Totalt investerer Dokka-bedriften 23 millioner kroner i nye biler. De nye bilene erstatter biler fra 2009 og 2010. De fleste pumpene kan gå 10 år med hard daglig drift.

– Om det er en mann som kjører og eier den samme bilen varer den lengst, kommenterer Kvarberg.

Kapasitet på 162 kubikkmeter i timen, 85 bar og 37,3 meter rekkevidde.
Kapasitet på 162 kubikkmeter i timen, 85 bar og 37,3 meter rekkevidde. Foto: Fredrik Saugstad

Alle bilene til Kolstad blir kjøpt inn med komfortable hyttefasiliteter som vannkoker, mikrobølgeovn og en liten seng. Bilen blir kontoret og som regel er pumpefolka første inn på byggeplassen og sist ut.

Eksport til Irak

De gamle bilene går stort sett til eksport. Pumper som har gått i Norge er populære i utlandet, blant annet fordi pumpene har gått få timer i forhold til bilen. Tyske merker får ofte høyere bruktpris, da særlig i de tysktalende delene av Europa.

Tro tjeneste: Pumpebilen fra 2005 begynte sitt liv i Hellas før den havnet i Tromsø, deretter tok Kolstad over, og nå skal den til Irak.
Tro tjeneste: Pumpebilen fra 2005 begynte sitt liv i Hellas før den havnet i Tromsø, deretter tok Kolstad over, og nå skal den til Irak. Foto: Fredrik Saugstad

Innbyttebilen fra 2005 skulle egentlig ha vært byttet ut for to år siden, men da kunne den ikke unnværes. Nå blir den eksportert til Irak.

Opplæring

Jo Olav er sakkyndig på pumpebiler og gir opplæring på nye sjåfører, noe som tar en til to måneder.

– Det beste er om mye går galt under opplæringen, da lærer sjåføren mye mer, forklarer han.

Kolstad Betongpumping AS

10 betongpumper
1 betongmikser
1 tippbil
13 sjåfører
2 på verksted
2 på administrasjon
Daglig leder: Arild Kolstad
Driftsleder: Jo Olav Kvarberg
Hovedkontor på Dokka
Bruker MAN og Mercedes-Benz
Bruker pumper fra Schwing, Liehberr og Putzmeister

Bilene byttes hurtigere

Bjørn Steinar Olsen, administrerende direktør i Alpha Maskin, er helt enig og anslår en gjennomsnittsalder på pumpebilene i Norge til fire – fem år, det har gått merkbart ned de siste årene.

Han forteller om et godt marked for betongpumper for tiden, selv har de 17 påbygg i bestilling. Regner man med Merlo-trucker, pumpepåbygg og betongbiler har de 30 enheter i bestilling.

– Vi selger mye betongbiler nå, særlig rundt Oslo på grunn av at folk vil over på Euro6-biler.

Frode Kristoffersen, sjåfør og driftsleder på Kolstads Jessheim-avdeling gjorde seg kjent med den nye Schwing Reptor-pumpa.
Frode Kristoffersen, sjåfør og driftsleder på Kolstads Jessheim-avdeling gjorde seg kjent med den nye Schwing Reptor-pumpa. Foto: Fredrik Saugstad

At det er høyt trykk på betongmarkedet bekreftes av Paul Magne Solstad, salgsleder lastebil for Bertel O. Steen avdeling Gjøvik.

– 50 til 60 prosent av ordrereserven vår går til betongsektoren, forklarer han.

Bevisste og kresne kunder

Solstad forteller om et marked der sjåførene er veldig klare på hvilket pumpemerke de vil ha.

Disse bilene er satt opp med M-hytte med Classic Space Low Roof, det er en hyttehøyde lansert litt etter selve Arocs-lanseringen, et kompromiss mellom høyt og lavt tak. Man får solskjerm utvendig og hyller innvendig fra fabrikk, samtidig som at hyttetaket ikke blir for høyt for pumpepåbygget. Alpha Maskin solgte 35 betongpåbygg i fjor.

At det er nok å gjøre for betongpumpeaktørene for tiden bekrefter Kvarberg som i flere år har oppfattet markedet som å gå i bølgedaler.

Må alltid bygges om

Bestillingstiden er drøye seks måneder, tre måneder på å få chassiset, en måned å å bygge om chassiset og to måneder hos pumpeleverandøren.

Utfordringen til betongpumpeaktørene er fortsatt at ingen lastebilprodusenter setter opp chassiset ferdig fra fabrikk. Normalt sett bygges det om for 100 til 150.000 kroner etter fabrikken har levert det.

Den nye 38-metern under testing hos Alpha Maskin på Fetsund.
Den nye 38-metern under testing hos Alpha Maskin på Fetsund. Foto: Fredrik Saugstad

Flytter bakre framaksel

Det dreier seg om lufttanker som må flyttes, dessuten er det vanlig at man må flytte bakre framaksel for å få plass til støttebeina. Volumet er for lavt for at fabrikkene skal gjøre dette, i tillegg er pumpene forskjellige. En annen utfordring har vært høyden på hyttetaket, noe som har ført til elektronisk sperre i pumpearmen slik at den ikke skal klemme ned hyttetaket.