23948sdkhjf

Nissan Navara LE V6:: Råsterk og komfortabel

Lyst på pickup med treliters V-sekser på 231 dieselhester koblet til en syvtrinns automat? Det har vi også etter å ha prøvekjørt Nissan Navara LE V6.

Jeg vrir om nøkkelen og treliteren starter med et deilig knurr, nesten litt amerikansk. Jeg setter automaten i Drive og glir av gårde, enda mer amerikansk og en litt behagelig følelse egentlig. Denne pickupen har vært med siden 2006, men den siste utgaven som kom for snart et år siden holder seg godt i denne klassen. Den spanskbygde japaneren kunne notere seg 254 solgte enheter og en fjerdeplass etter den niende måneden i år. Det er nok ikke sikkert at LE-V6-versjonen utgjør så mye av denne statistikken, men at Navara har et godt grep på pickup-markedet er klart.

Solid og godt

Navara produseres utenfor Barcelona sammen med sin bror Pathfinder som også er å finne som varebil her i landet. Vi har fått bruke den sterkeste og dyreste versjonen av Navara som reportasjebil en ukes tid og må si at inntrykket vi sitter igjen med er solid og godt.

Mer SUV

At den såpass kraftige og sterke Navaraen også er så lettkjørt og relativt komfortabel er et stort pluss. Ikke missforstå, dette er en skikkelig pickup med stiv bakaksel og bladfjærer bak. Små ujevnheter blir merkbare uten noe last på planet, men samtidig oppfører den seg penere enn ventet til å være en slik bil. Den minner egentlig mer om en SUV og den er godt støydempet.

Manglet plate

Selv om "vår" bil manglet en plate som skal settes inn på der baksetene egentlig står. Det vil si at den skal være enda litt mer støysvak enn bilen vi fikk låne. Hjulstøy merket vi likevel lite til på tross av hjulene som har dimensjonene 265/60R18. Noe vindstøy merker man, men da bare i høy hastighet på motorveiene.

Det hjelper også at V-sekseren har en stillegående rolig gange med balanserte aksler. Navara gir ellers et skikkelig solid inntrykk av en bil som er godt skrudd sammen.

Deilig motor

Velger du V-sekseren, velger du samtidig Double Cab og automat. Det er nemlig kun i denne kombinasjonen du får den. Motoren på tre liter yter 231 hester og momentet er på hele 550 Newtonmeter ved 1750 omdreininger. Noe som også gjør noe med kjøreopplevelsen. Fartsressursene er ikke så aller verst heller med 9,5 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Det er godkjent for en bil som veier 2150 kg og er beregnet på helt andre ting enn fart.

Regninga

Responsen ved å trykke ned gasspedalen er veldig tilfredsstillende, og gir du den et kickdown, kommer kreftene i bøtter og spann sammen med den deilige lyden fra sekseren.

Men så kommer regninga da, forbruket er for blandet kjøring på 0,95. Det vil si at du kommer til å passere literen med litt last og hengerkjøring, for ikke å snakke om "inspirert" kjøring da.

Egentlig ikke overraskende for en såpass kraftig motor på en såpass kraftig bil. Forbruket på 2,5 literen med 190 hester ligger på 0,85 liter, så økningen er ikke stor opp til seks sylindre.

Prisen for en Navara LE V6 på grønne skilter er på 457.300 kroner. Mye penger, men relativt sett er det vel ikke mer enn ventet med en treliters V-sekser med masse krefter, firehjulstrekk og automat. I tillegg har LE V6 masse gromt utstyr som standard.

Utstyrsrik

Et Bose premium lydanlegg med 6 høyttalere, USB-inngang, iPod-tilkobling navigasjonsystem med syvtommers berørings-skjerm som viser kjørecomputer, lydanlegginformasjon og ryggekamera utgjør sentrum av begivenhetene i kupeen. Ellers har bilen 18-tommers alufelger, tonet glass, automatisk avblendbart bakspeil og elektriske justerbare skinnseter foran. Dette er noe av det du får med i prisen, utstyr som koster flesk om du skal plukke det som tilvalg.

35 centimeter

Tilhengervekten er fortsatt på 3 tonn og lasteplanlengden på en Double Cab er på 151 cm, mot King Cab som har 186. Bredden mellom hjulbuene er 113. ESP-systemet tillater en anelse hjulspinn før det kobles inn, noe vi setter pris på. Det er med på å gjøre kjøringen mer forutsigbar.

På andre modeller har vi opplevd at antispinnsystemet kobles inn ved den minste antydning til hjulspinn, noe som i mange tilfeller er med på å hindre ønsket akslerasjon.

Det er med andre ord ikke mye å utsette på den dyreste versjonen av Navara.

Om vi likevel skal nevne noe må det være at rattet ikke har lengdejustering, noe som likevel kan justeres inn med å dra førersetet nærmere. Det at man kun får V-sekseren i Double Cab kan være et minus siden lasteplanet blir 35 centimeter kortere på denne versjonen.

Pickup for den kresne

Som sagt, ikke så mye å sette på fingeren på egentlig.

For de som trenger en robust arbeidsbil med lasteplan, solid tilhengerkapasitet kombinert med komfort og noe luksus, kan en Nissan Navara LE V6 være det de søker.

Les vår forrige test av Navara.

Nissan Navara LE V6 Double Cab (Varebil)

Motor: 2993 cm3 V6 i 65° diesel-motor med overliggende kamaksler,

commonrail, turbolader og ladeluftkjøler. Balanserende aksler og

diesel-partikkelfilter.

Effekt: 231 hk / 170 kW

Moment: 550 Nm

Topphastighet: 195 km/t

0-100 km/t: 9,3 sek

Oppgitt blandet forbruk: 0,95 l/mil

Utslipp: 250 g/km

Lengde: 5296 mm

Bredde: 1850 mm

Høyde: 1906 mm

Akselavstand: 3200 mm

Egenvekt: 2150 kg

Nyttelast: 900 kg

Tillatt tilhengervekt: 3000 kg

Drivstofftank: 80 liter

Utsalgspris: 457.300 kr

Pris personbil (5-seter): 907.765 kr

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078