Nye Bronco - råtøff retro

Blir offisielt ikke aktuell for Ford Norge - rendyrket for terreng og entusiastene.

Om et års tid kanskje denne kan humpe og skumpe rundt på anleggsveier i Norge med grønne skilt.
Om et års tid kanskje denne kan humpe og skumpe rundt på anleggsveier i Norge med grønne skilt. Foto: Ford Motor Company
Sist oppdatert

13. juli ble Fords nye Bronco lansert i USA. Og det er godt synlig at Ford skal spille på følelser og råtøfft retrodesign her.

Med en 2-dørs og en 4-dørs versjon vil Ford sikte seg inn på den delen av SUV-markedet som tar terrengegenskaper på alvor.

Slik ser Bronco-familien 2021 ut.
Slik ser Bronco-familien 2021 ut. Foto: Ford Motor Company

I pressemeldingen prates det om segmentledende 4x4-egenskaper og ytelser i terrenget som passer for lengre offroad-turer.

Versjoner hvor du kan plukke av takpaneler og dører (som på Jeep Wrangler) blir også tilgjengelige.

Prisene starter på rett under 30.000 dollar i USA, hva de ender på i Norge, om den kommer hit, er ikke klart enda.

Ikke mangel på kult retro-design her.
Ikke mangel på kult retro-design her. Foto: Ford Motor Company
Hvilke modeller som blir Norges-aktuelle gjenstår å se.
Hvilke modeller som blir Norges-aktuelle gjenstår å se. Foto: Ford Motor Company

Produksjonen starter tidlig i 2021 og første bilene skal være ute hos USA-forhandlerne på vårparten.

Kanskje ikke like praktisk på norske vinterveier som i Arizona, men utvilsomt kult.
Kanskje ikke like praktisk på norske vinterveier som i Arizona, men utvilsomt kult. Foto: Ford Motor Company
Interiøret er preget av robust design og store detaljer.
Interiøret er preget av robust design og store detaljer. Foto: Ford Motor Company
4x4-velgeren i gult og håndtak som passasjeren kan holde seg fast i.
4x4-velgeren i gult og håndtak som passasjeren kan holde seg fast i. Foto: Ford Motor Company
Ford hinter ikke lite om terrengegenskapene i pressemeldingen.
Ford hinter ikke lite om terrengegenskapene i pressemeldingen. Foto: Ford Motor Company

Built Wild

Fords chief operating officer, Jim Farley forklarer Bronco-prosessen slik:

- Vi skapte Bronco-familien for å heve alle aspekter ved off-road-eventyr og utstyrte dem med klasseledende chassis og eksklusiv teknologi for å legge lista høyt i det røffe 4x4-segmentet.

- De er bygget med tøffheten til F-Serien og ytelsene til Mustangen og de kommer pakket inn i et slående og funksjonelt design som spiller på det originale Bronco-designet.

Originalen og 2021-modellen.
Originalen og 2021-modellen. Foto: Ford Motor Company

GOAT - Go Anywhere Anytime

Den første Broncoen hadde kallenavnet GOAT og det skal merkes på Bronco 2021 også.

Modellen får et eget terrengsystem, med GOAT-modus som skal hjelpe føreren i alle typer terreng.

Syv kjøremodus er tilgjengelige: Normal, Eco, Sport og Slippery. Og for terrengkjøring kan du velge mellom Sand, Baja, Mud/Ruts og Rock Crawl.

Åpenbart at Jeep Wrangler nå får en ny konkurrent. Paneler og dører kan stues bak.
Åpenbart at Jeep Wrangler nå får en ny konkurrent. Paneler og dører kan stues bak. Foto: Ford Motor Company
Interiøret i 4-dørs versjonen.
Interiøret i 4-dørs versjonen. Foto: Ford Motor Company
Interiørdetaljer.
Interiørdetaljer. Foto: Ford Motor Company

To 4x4-system

To firehjulstrekksystemer blir tilgjengelig. Det vanlige blir en to-trinns med elektrisk innkobling i fart. Det andre er en to-trinns elektromekanisk overføringskasse hvor du i tillegg får et auto-modus som gjør at du kan velge mellom 2H og 4H når du trenger det. Bronco bruker Dana-aksler foran og bak, begge med elektrinisk låsbar diff som tilvalg.

Fra SUV til Cab på 1 2 3.
Fra SUV til Cab på 1 2 3. Foto: Ford Motor Company
Fra SUV til Cab på 1 2 3.
Fra SUV til Cab på 1 2 3. Foto: Ford Motor Company
Fra SUV til Cab på 1 2 3.
Fra SUV til Cab på 1 2 3. Foto: Ford Motor Company
Fra SUV til Cab på 1 2 3.
Fra SUV til Cab på 1 2 3. Foto: Ford Motor Company
Fra SUV til Cab på 1 2 3.
Fra SUV til Cab på 1 2 3. Foto: Ford Motor Company

Fords EcoBoost-motorer

Tilgjengelige motorer blir Fords EcoBoost 2,7-liter V6 med 310 hestekrefter og den 2,3-liters store firesylindrede EcoBoost-motoren på 270 hestekrefter.

Gearkassene du kan velge mellom er Fords nye 7-trinns manuelle og 10-trinns automaten som vi allerede kjenner fra blant annet Ranger.

Denne saken ble første gang publisert 17/07 2020, og sist oppdatert 19/08 2020