Sprekk på 6 milliarder kroner

Dyrt. Verdens lengste og dypeste undersjøiske veiprosjekt, Rogfast, utsettes nok en gang.

Rogfast under Kvitsøy. Denne delen av prosjektet har allerede sprukket med én milliard kroner.
Rogfast under Kvitsøy. Denne delen av prosjektet har allerede sprukket med én milliard kroner. Foto: Statens vegvesen
Sist oppdatert

Rogfast er tunnelprosjektet som skal gå under Boknafjorden i Rogaland og skal binde sammen Stavanger-området med Haugalandet.

Byggingen startet allerede i januar 2018, men nå er prosjektet satt på vent, melder NRK.

Onsdag kom meldingen om at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) skal gå gjennom hele Rogfast på nytt, og så sende saken tilbake til Stortinget for ny behandling.

Årsak:

Kostnadsrammen på 18,6 milliarder trolig sprekker med over seks milliarder.

Geir Pollestad fra Sp mener tilsvarende overskridelser i prosjekter nærmere hovedstaden aldri hadde ført til stans i arbeidet og ny stortingsbehandling.

– Jeg får jo litt lyst til å spørre ville dette skjedd med en jernbanetunnel i Oslo-området som viste seg å bli litt dyrere. Nei, jeg tror ikke det, sier Geir Pollestad, som nå vil ha en gransking av hele prosessen.

Stor samfunnsnytte

Samferdselsminister Hareide forsikrer at tunnelprosjektet likevel skal bli realisert.

– Intensjonen er at Rogfast fortsatt skal bygges, sier Hareide. Vegvesenet er fortsatt positive til prosjektet, og en rapport viser til at det er mulig å spare inn rundt tre milliarder ved å velge andre løsninger enn først planlagt.