Knut Arild lytter til lokalpolitikerne

Når hele Ryfast i Rogaland etter planen åpnes for trafikk 30. mars, er en viktig vegstrekning for rogalendingene endelig klar etter at Stortinget vedtok utbyggingen i juni 2012.

– Vi kommer de lokale myndighetene i møte, og senker bompengetakstene fra åpningsdagen forutsatt at Stortinget gir sin tilslutning, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
– Vi kommer de lokale myndighetene i møte, og senker bompengetakstene fra åpningsdagen forutsatt at Stortinget gir sin tilslutning, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

Vegen finansieres delvis med bompenger, og ved oppstart vil takstene være lavere enn vanlig. Dette er i tråd med ønskene fra lokale myndigheter. Takstene skal bli vurdert på nytt i mars 2021, ett år etter at innkrevingen er igangsatt. Samferdselsdepartementet har lagt fram en proposisjon for Stortinget om bompengetakster i Ryfast-prosjektet.

Senker takstene

– Vi er glade for at Ryfylkesambandet rv 13 nå er helt ferdigstilt. Det er et etterlengtet prosjekt, og vi kommer de lokale myndighetene i møte og senker bompengetakstene fra åpningsdagen forutsatt at Stortinget gir sin tilslutning, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

– Vegen er viktig for alle dem som blir avhengige av Ryfast for å komme seg til og fra jobb og fritidsaktiviteter. Det vil være 50 prosent rabatt for dem som har elbil.

Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune har vedtatt lavere takster enn Statens vegvesens anbefalinger for Ryfylketunnelen ved oppstart av innkrevingen: 140 kroner for kjøretøy under 3,5 tonn og 420 kroner for kjøretøy over 3,5 tonn. I Hundvågtunnelen følger en anbefalingene fra Statens vegvesen. Der skal det koste 28 kroner for kjøretøy under 3,5 tonn og 76 kroner for kjøretøy over 3,5 tonn.

Fra åpningsdagen

Alle kjøretøy under 3,5 tonn som bruker bombrikke får 20 prosent rabatt på takstene. I tillegg får nullutslippskjøretøy 50 prosent rabatt. I Ryfylketunnelen vil man ikke betale for mer enn 40 passeringer i en kalendermåned. I Hundvågtunnelen vil 75 passeringer være taket. En bilist med bombrikke vil altså betale 112 kroner, mens en elbil med bombrikke vil betale 56 kroner per passering.

Bompengetakstene vil gjelde fra åpningsdagen, så lenge Stortinget godkjenner det. Etter planen skal det kreves inn bompenger i 20 år. Hvis de lave takstene fører til at det vil ta lenger tid, vil takstene kunne settes opp når de skal vurderes igjen om ett år.