Seks tonn lettere

Ett år etter lanseringen av Metso Truck Body under Bauma 2019, er de to første Komatsu HS605-8 tiptruckene levert med de nye kassene til et dagbrudd i Belgia.

Metso Truck Body er lettere og skal være mer motstandsdyktig med avrundet design i ultra høy-kvalitets stål kombinert med Trellex-gummiforing
Metso Truck Body er lettere og skal være mer motstandsdyktig med avrundet design i ultra høy-kvalitets stål kombinert med Trellex-gummiforing Foto: Metso
Sist oppdatert

Metso viser de første versjonene av Metso Truck Body.

Komatu-distributøren i Belgia, BIA Belgium og Metso har vært samarbeidspartnere sammen med Porfyr-bruddet i Brabant Wallon, skriver Metso i en pressemelding.

Tøffe forhold

Her tas det ut tøff steinmasse som gir en ekstra abrasiv slitasje (slipende effekt) på dumperkassene.

De to første med Metso-kasse.
De to første med Metso-kasse. Foto: Metso

På en tradisjonell kasse er nyttelasten begrenset av den høye vekten av kassa og foringen i kassa.

20 til 30 prosent lettere

Metso Truck Body er lettere, er motstandsdyktig og har avrundet design i ultra høy-kvalitets stål kombinert med Trellex-gummiforing.

Ifølge Metso blir kassene 20 til 30 prosent lettere uten å ofre stivhet.

6 tonn mindre

Tipkassa designet for Komatsu HD605-8, veier 6 tonn mindre enn standard kasse med stålforing. Dette kan oversettes til 10 prosent høyere nyttelast, forklarer Metso i medlingen.

I tillegg så vil maskinen bruke mindre diesel ved tomkjøring, på grunn av mindre vekt.