Ønsker entreprenør som tåler kulde

Nye Veier søker totalentreprenør til ny vei over Kvænangsfjellet i Nord-Troms. Det blir digital tilbudskonferanse 20. mai.

Kartet viser hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas om et år.
Kartet viser hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas om et år. Foto: Nye Veier, ill.
Publisert

Fjellovergangen mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark fylke er ofte stengt på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. Når veien er stengt, er eneste omkjøringsmulighet via Finland, en omvei på nesten 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid. Dette er hovedbegrunnelsen for at Nye Veier har prioritert E6 Kvænangsfjellet for utbygging.

BVP-metoden

– Det er viktig at trafikantene får en bedre og tryggere vei med forutsigbar fremkommelighet på vinterhalvåret, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier.

Strekningen som trenger utbedring er ca. 13 km, men nærmere konkretisering av tiltak og omfang gjøres i optimaliseringsperioden sammen med entreprenør og rådgiver.

Gjennomføringen er basert på en totalentreprise, med samhandling både gjennom en optimaliseringsfase før anleggsstart og i anleggsfasen. Anskaffelsen er i henhold til BVP-metoden (Best Value Procurement), som Nye Veier sier de har god erfaring med.

Justert for korona

Nå er konkurransen om å bli med som entreprenør og rådgiver åpnet, og konkurransegrunnlaget vil bli tilgjengelig i EU-supply. Prosjektet består av to tunneler, én gjennom Mettevollia (ca. 2,1 km) og én gjennom Kvænangsfjellet (ca. 3,5 km). Forventet prosjektkostnad er ca. 1, 6 milliarder kroner inkl. mva. og kontraktsverdien er ca. 1 milliard kroner eks. mva. og vedlikeholdsgaranti.

– Nye Veier håper å få entreprenør på plass ved årsskiftet, slik at anleggsarbeidet kan starte sommeren 2021, sier Vatnan.

Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver og sammen med kommunene Nordreisa og Kvænangen legges det opp til at reguleringsplanene kan vedtas i mai neste år.

På grunn av koronasituasjonen har Nye Veier justert kvalifikasjonskravene i konkurransen. Kravet var opprinnelig tilpasset kontrakter på 1-3 mrd. kroner, men er nå tilpasset kontrakter mellom 300 millioner-1 milliard kroner.

– På den måten kan flere nasjonale og også lokale entreprenører bli med i konkurransen, sier Vatnan.