Raptus med Raptor

At det skal være mulig å ha det så morsomt med en toliters diesel...

Ingen storselger, men den gjør et stort inntrykk.
Ingen storselger, men den gjør et stort inntrykk. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

At det skal være mulig å ha det så morsomt med en toliters diesel, at det skal være så artig å sjalte med gearhendlene på rattet og at et offroadunderstell skal være så velkjørende uansett underlag, gjorde at undertegnede fikk helt Raptor-raptus.

Raptor har et spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen.
Raptor har et spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen. Foto: Fredrik Saugstad

Utsolgt?

Og det er 138 bileiere som tydeligvis fikk samme raptus i løpet av fjoråret, for av 1118 registrerte Ford Ranger, var 138 av disse Ranger Raptor.

- Etterspørselen i Europa har vært veldig stor, så 138 Ranger Raptor var det vi fikk i 2019, men leveransene av det som ble solgt i 2019 fortsetter i 2020, forklarer Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

Ranger-registreringer i 2019:

Totalt: ble det 1118 registreringer
Ford Ranger Wildtrack: 486
Ford Ranger Limited: 381
Ford Ranger XLT: 113
Ford Ranger Raptor: 138

(Januar 2020 endte på 100 registreringer)

- Vi ser nå at kravet til utstyr (både sikkerhets- og komfortutstyr) nå også i større grad gjør seg gjeldende på nyttekjøretøy. Som salgstallene viser så har Ford en klar dominans av høyspec. modeller på Ranger.

Instrumentene har fått egen touch av Ford Performance.
Instrumentene har fått egen touch av Ford Performance. Foto: Fredrik Saugstad

Spesialutgaven til Ranger er så mye mer enn et kult utseende med store hjul og staffasje.

Gjennomført

Chassiset til Ranger Raptor er utviklet av Ford Performance, og er lagd i høyfast lavlegert stål. Jeg bruker rett og slett Fords egne superlativ fra pressemeldingen som ”fantastisk hjuloppheng”, for det er skikkelig gjennomført. Joda, egentlig er det spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, som å hoppe, og hvor ofte trenger du egentlig det? På anlegget blir vel ikke HMS-ansvarlig superhappy om du kommer inn lavtflyende på anlegget.

Den nye grillen, inspirert av Ford F-150 Raptor gir Ranger Raptor et svært macho utseende, men i tillegg er gjennomtenkt. Frontstøtfangeren er rammemontert med nye LED-tåkelys og forskjermene i kompositt som tillater overdimensjonerte dekk og lange vandringer for bilens støtdempere.
Den nye grillen, inspirert av Ford F-150 Raptor gir Ranger Raptor et svært macho utseende, men i tillegg er gjennomtenkt. Frontstøtfangeren er rammemontert med nye LED-tåkelys og forskjermene i kompositt som tillater overdimensjonerte dekk og lange vandringer for bilens støtdempere. Foto: Fredrik Saugstad

Men så kjører du bilen i vanlig trafikk, på motorveien osv og merker at det rett og slett er en fryd. Retningsstabil, lettkjørt, støysvak og tar fartsdempere og dårlig vei som en lek, greit nok litt stramt til tider, men likevel behagelig. Under skimtes Fox Pro støtdempere med «Position Sensitive Damping» som gjør at du får mer dempekrefter offroad samtidig som dempingen er mer moderat på vanlig vei. Demperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran.

Om du tar trinnet (som er laget i forsterket aluminium) opp til Raptor, får du med mye utstyr. Stigtrinnene som er utformet spesielt for å forhindre steinsprutskader på karosseriet har også dreneringspunkter som leder bort sprut fra sand, gjørme eller snø.
Om du tar trinnet (som er laget i forsterket aluminium) opp til Raptor, får du med mye utstyr. Stigtrinnene som er utformet spesielt for å forhindre steinsprutskader på karosseriet har også dreneringspunkter som leder bort sprut fra sand, gjørme eller snø. Foto: Fredrik Saugstad

Imponerende 10-trinns

Fords 10-trinns automat er lagd av høyfast stål, aluminiumslegeringer og komposittmateriale. Den skal klare å bedre akselerasjon og raskere respons samtidig som den er drivstoffeffektiv. Her ble jeg gjentatte ganger fristet til å sjalte med hendlene i magnesum på rattet, noe som stort sett ikke er noe spennende på nyttekjøretøy. Men her gikk det svært kjapt og neste trinn kom med rykk og følelsen av å bli dyttet fremover av momentet.

Mange fine detaljer som rullecower på planet (som ofte er ekstrautstyr) er med i pakka.
Mange fine detaljer som rullecower på planet (som ofte er ekstrautstyr) er med i pakka. Foto: Fredrik Saugstad
De forsterkede setene er deilige med ekstra god sidestøtte for bajaskjøring offroad.
De forsterkede setene er deilige med ekstra god sidestøtte for bajaskjøring offroad. Foto: Fredrik Saugstad

Dette er et elektronisk system som sørger for meget raske gearskift. Det er forøvrig samme automatkasse som brukes i F-serien og Mustang. Gearkassen er utviklet sammen med GM for bakhjulsdrevne biler, Ford har hatt hovedansvaret for denne gearkassen. De har også samarbeid om 9-trinns automatkasse for FWD biler, der GM har hovedansvaret.

I tillegg til spesialseter, ratt og instrumenter er det brukt blå sømmer og lærdetaljer.
I tillegg til spesialseter, ratt og instrumenter er det brukt blå sømmer og lærdetaljer. Foto: Fredrik Saugstad

Bi-overraskelse

Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor den samme rekkefireren som på Transit Custom, Transit 2T, Mondeo, Kuga, Galaxy og S-Max, men her har den biturbo. Den leverer 213 HK og et dreiemoment på 500 Nm, og er en svært positiv overraskelse oppe i alt dette.

Enten du kjører den i Raptor eller en normal Ranger føles den nemlig ikke som en 2-liter i det hele tatt. Den virker mer responsiv sammenlignet med 3,2-literen den erstatter i tillegg til at lyden også er skikkelig tøff. Forbruket lå på rundt 0,8 til 0,93 l/mil under vår kjøring, men det skal sies at det var en del inspirert kjøring også.

Terrain Management System gir deg 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for ulike kjøreutfordringer: normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein.
Terrain Management System gir deg 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for ulike kjøreutfordringer: normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein. Foto: Fredrik Saugstad
Forskjellen: 58 mm høyere, 150 mm økt sporvidde, større og bredere forskjermer i kompositt, rammemontert støtfanger i kompositt, fire tauekroker og Raptor-grill.
Forskjellen: 58 mm høyere, 150 mm økt sporvidde, større og bredere forskjermer i kompositt, rammemontert støtfanger i kompositt, fire tauekroker og Raptor-grill. Foto: Fredrik Saugstad

Prisen er 676 000 kroner, men med dieselvarmer og metallic lakk blir den rett oppunder 700.000 kroner. Mye for en Ranger, men denne kan ikke sammenlignes med en vanlig Ranger for det første, for det andre får du en fullspekka pickup med masse utstyr du ellers måtte ha bestilt i tillegg.