Lepsøybrua nærmer seg

Norges lengste stålbruspenn venter bare på at været tillater å heise på plass de siste elementene.

Det første stålelementet på Lepsøybrua var på plass 14 september.
Det første stålelementet på Lepsøybrua var på plass 14 september. Foto: Henrik Knarvik, Møre og Romsdal fylkeskommune
Sist oppdatert

Nordøyvegen-prosjektet blir ikke noe mindre spektakulært av å følge med på monteringen av den 800 meter lange Lepsøybrua. Selve spennet på 155 meter blir det lengste i Norge.

Montering av første stålelementet på Lepsøybrua ble gjort mandag 14. september. Det var 114 meter langt og veide ca 560 tonn.

Værpause: Tidlig den 23.september så det slik ut ved Lepsøybrua.
Værpause: Tidlig den 23.september så det slik ut ved Lepsøybrua. Foto: Byggekamera.no
På kvelden var nok en stålseksjon på plass. Kun midtre spenn igjen.
På kvelden var nok en stålseksjon på plass. Kun midtre spenn igjen. Foto: Byggekamera.no

Stålelementene er 114-118 meter lange og veier mellom 560 og 700 tonn.

Stålseksjonene blir løfta på plass av kranskipet HLV Uglen, som er den største flytekrana i Norge. Krana har ein løftekapasitet på 800 tonn.

Kranskipet HLV Uglen i aksjon.
Kranskipet HLV Uglen i aksjon. Foto: Henrik Knarvik, Møre og Romsdal fylkeskommune
Store forhold. Hvert stålelement veier mellom 560 og 700 tonn.
Store forhold. Hvert stålelement veier mellom 560 og 700 tonn. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Det skal støpes oppå ståloverbygget og 2,5 meter ut på hver side.
Det skal støpes oppå ståloverbygget og 2,5 meter ut på hver side. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Løftene er avhengige av godt vær.
Løftene er avhengige av godt vær. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

- Vi regner en dag pr. stålelement, men er avhengige av gode værforhold og lite bølger når vi heiser elementene på plass. Monteringa kommer derfor til å ta litt over en uke, sier prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune

Men været har vært lunefullt og det har blitt en del venting for krana og for det siste slepet med de siste tre elementene.

400 mennesker på jobb

Rundt 400 menneske jobber til en hver tid med å bygge Nordøyene sammen med resten av Ålesund kommune med tre undersjøiske tunneler og tre bruer. Fem tunnelriggar driver tunnelene innover fjellet frå Harøya, nord og sør på Fjørtofta, Longva og fra vesle Hestøya ute på Lepsøyrevet. Aldri før har tre undersjøiske vegtunneler blitt bygget samtidig i samme prosjekt her til lands.

Med et spenn på 155 meter blir Lepsøybrua den stålbrua med lengst spenn i Norge.
Med et spenn på 155 meter blir Lepsøybrua den stålbrua med lengst spenn i Norge. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

Omfattende logistikk

Hver for seg er alle elementene Nordøyvegen store prosjekter. Det gjør logistikken og kommunikasjonen krevende. Skanska og Møre og Romsdal fylkeskommune sine ansatte bor på brakker på Fjørtofta, Longva, Harøya, Hestøya og i Brattvågen. En del av de ansatte i fylkeskommunen kan bo hjemme, men resten jobber skift og bor både på fastlandet og på øyene. Så lenge været er godt går en del av persontransporten mellom lokasjonene med småbåter, men ferjekø og lange ferjeturer er en del av arbeidshverdagen til mange.

Aktivitetskart fra september.
Aktivitetskart fra september. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

Mange lokale aktører

Selv om Skanska er hovedentreprenør på prosjektet jobber mange lokale bedrifter i prosjektet. Den største, Anlegg Nordvest er et samarbeid mellom tre entreprenører fra Stranda, Stordal og tidigere Haram kommune ( ACO Anlegg, Busengdal Transport og Opshaug Sandtak ). Kontrakten deres med Skanska har en verdi på 300 millioner kroner.