23948sdkhjf

Denne blir helt nødvendig dersom alle anlegg i Oslo skal være utslippsfrie innen 2025

Lanserer hurtiglading av elektriske anleggsmaskiner.

EST Floattech produserer store hurtigladere til tyngre elektriske kjøretøy, og nå skal nyheten EST BoostCharger lanseres i anleggsbransjen for hurtiglading av elektriske maskiner.

Produktet er helt nødvendig med tanke på kravene som kommer om nullutslipp på anleggsplasser i Oslo innen 2025. Man forventer også at anleggsbransjen skal redusere klimagassutslippet med hele 95% innen 2030.

Piloten er snart klar og skal plasseres på en anleggsplass i Oslo allerede i november.

Bygget i 20-fots container

Produktet har fått navnet EST Boost Charger og består av en stor batteribank og et avansert kraftsystem som sørger for at alle elektriske batterikjøretøy kan hurtiglades. Det hele er bygget inn i en 20 fots kontainer.

EST Floattech har valgt Auto-Maskin som partner av kraftsystemet. Produksjonen av pilotenheten er ferdig i november og skal testes på en byggeplass i Oslo gjennom vinteren. Prosjektet er støttet av Oslo Kommune Klima og Energifond.

Store problemer med ladekapasitet

I dag har entreprenører med elektriske anleggsmaskiner og lastebiler store problemer med å finne nok effekt (kW) på anleggsplassen til å hurtiglade kjøretøyene. Dette er helt nødvendig for å kunne holde kjøretøyene i drift gjennom hele dagen da de holder 4-6 timer for hver opplading.

Oppgradering av effekten tar mange måneder der nettselskapene bruker lang tid til saksbehandlingen og krever store anleggsbidrag for å øke effekten. I tillegg har de ulike anleggsmaskinene ulik lade interface med 230 VAC, 400 VAC og/eller DC lading (CCS2).

Utslippsfrie anleggsplasser innen 2025

Innen 2025 skal alle anleggsmaskinene på Oslo kommunes bygge- og anleggsplasser være utslippsfrie. Maskinleverandører har tatt dette signalet på alvor, og er allerede i gang med både leveranse og nyutvikling av nullutslippsmaskiner.

Pilottesting i Oslo

Pilot enheten skal testes på en utslippsfri arbeidsplass fra desember 2020. EST og Auto-Maskin vil sammen benytte denne første prototypen til å teste all funksjonalitet, drift og fjernstyring. I tillegg vil vi invitere aktuelle brukere for å demonstrere løsningen. For å sikre et allsidig og brukervennlig produkt vil dialog med produsenter og maskinleverandører være kritisk i å sikre et brukergrensesnitt som er tilpasset både dagens og fremtidens nullutslipp anleggsmaskiner. Oslo kommune vil også ved å være en del av dette prosjektet få verdifull kunnskap og erfaring med bruk av battericontainere i forbindelse med ladeløsninger for elektriske løsninger med store behov.

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157