Beintøft for asfaltbransjen

EBA advarer mot at markedssituasjonen innen drift, vedlikehold og asfalt tørker inn.

Tiden er inne for byggherrene til å gå igjennom R2-lista, og sette tiltak i bestilling. Det er spesielt viktig for entreprenørene i UE-markedet.
Tiden er inne for byggherrene til å gå igjennom R2-lista, og sette tiltak i bestilling. Det er spesielt viktig for entreprenørene i UE-markedet. Foto: Geir Hasle
Publisert

Avdelingsleder Vei og Jernbane i EBA (Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg), Arne Aakre, melder om stor nedgang i asfaltbestillinger i forhold til 2018 og 2019. Det henger sammen med at bevilgningene til vedlikehold av riksveger har stupt i fylkene. Samtidig er det i 2020 0g 2021 en stor nedgang i asfaltering i store prosjekter både hos Statens vegvesen og Nye Veier.

Som om ikke dette var nok, kom Korona. 2020 blir et særdeles krevende år, også for asfaltbransjen.

Markedet må opprettholdes

– Nå ber vi om at Vegvesenet gjør det som er mulig for å opprettholde markedet innen drift, vedlikehold og asfalt, og at KS informerer kommuner og fylker om behovet for tiltak for å opprettholde et velfungerende marked. sier Aakre.

– I situasjonen vi er i nå med koronasmitte og fare for aktivitetsnedgang, er det viktig med tiltak for bokstavelig talt å holde hjulene i gang. For å opprettholde beredskapen på lengre sikt er det viktig at markedet ikke tørker inn.

Aakre mener tiden er inne for byggherrene til å gå igjennom R2-lista, og sette tiltak i bestilling. Han peker på at det er spesielt viktig for entreprenørene i UE-markedet.

Rask igangsetting

– Det vi ønsker oss er bestilling av tiltak som kan igangsettes raskt, men uten en streng tidsfrist. Entreprenørene trenger en ordrereserve med arbeider som kan planlegges og

utføres når det er optimalt for driften, sier Aakre.

Tiden er inne for å bytte stikkrenner, utføre grøfterensk og arbeider som genererer arbeidstimer.

– Hvis det kommer tiltakspakker, er det viktig at midlene brukes på tiltak som generer arbeidstimer og ikke på å kjøpe utstyr.

EBA ber om følgende:

Bestilling av asfalt er et enkelt tiltak for å øke sysselsettingen.

Bransjen ønsker en ekstra bevilgning på min 310 mill til riksveger.

Fra 2016 og fram til 2020 har bevilgning til asfalt på riksveger gått ned fra 1300 mill kr til 650

mill kr.

Fylkene har en nedgang i bevilgning til asfalt på 27 prosent i forhold til 2019.

2020 blir et krevende år for asfaltbransjen. Det er derfor god kapasitet til å håndtere ekstra bestilling. Spesielt hvis bestillingen kommer i løpet av mai.

Entreprenørene har kompetanse på å utføre vedlikehold, og de har også kompetanse på å

registrere behov for vedlikehold og lage en plan for å gjennomføre vedlikeholdet.

EBA oppfordrer vegeierne/byggherrene til en dialog med entreprenørbransjen med sikte på å lage gode vedlikeholdsplaner.

Vi gjør alt

– Entreprenørene gjør nå alt man kan for å begrense spredningen av viruset, og jevnt over er

det satt i verk kraftige tiltak på anlegg og kontorer for å redusere risiko for kunder, ansatte og

leverandører.

– Dernest dreier det seg om å prioritere opprettholdelsen av produksjon og drift for å holde virksomheten i gang, sier Aakre.

Han tilføyer at bransjen er vant med svingende konjunkturer, men at det som er ekstra krevende i denne situasjonen, er den usikre fremtiden er så usikker.

– Derfor er det viktig å være trygge på at prosjekter vil komme.

Som landets landets største fastlandsnæring er det samfunnsøkonomisk avgjørende at vi ikke stopper opp. Bransjen må være sikker på at det offentlige står på for å sikre gjennomføring av sine prosjekter i en krevende tid for aktørene i

byggenæringen.