Tester elektriske lastebiler for anleggsbransjen

Swerock i Sverige skal teste betongbil og krokbil på batteridrift.

I samarbeidet mellom Volvo Trucks og Swerock blir det brukt to helelektriske lastebiler: En Volvo FM og en Volvo FMX.
I samarbeidet mellom Volvo Trucks og Swerock blir det brukt to helelektriske lastebiler: En Volvo FM og en Volvo FMX. Foto: Volvo Trucks
Sist oppdatert

I oktober starter Volvo Trucks testingen av en helelektrisk transportløsning for anleggsbransjen.

Samtidig i Norge er allerede Tom Wilhelmsen AS i gang med sine to (snart tre) elektriske tippbiler i Oslo.

To tunge lastebiler blir levert til kunden Swerock for å oppfylle de økende kravene til mindre støy og utslipp – spesielt i utsatte bynære områder, skriver Volvo Trucks i en pressemelding.

Starter testing i Sverige.
Starter testing i Sverige. Foto: Volvo Trucks

- Våre kommersielle løsninger må oppfylle kravene til høy produktivitet og driftstid, samtidig som de gir fordelene med reduserte utslipp og mindre støy som følger med en helelektrisk drivlinje. Felttester og kundesamarbeid er viktig for utviklingsprosessen, sier Jonas Odermalm, Vice President Electromobility hos Volvo Trucks.

Fakta: Volvo Trucks første elektriske kundetest for tunge segmentet:

• Samarbeidet inkluderer testing av to elektriske kjøretøy: En Volvo FM med en betongblander og en Volvo FMX med krokløfter. • Prosjektet drives i fellesskap av Volvo Trucks og Swerock, med støtte fra JOAB og Saraka. • Den elektriske Volvo FM skal levere betong til Swerocks kunder i bynære områder. • Den elektriske Volvo FMX med krokløft vil primært bli brukt i større infrastrukturprosjekter og anleggsarbeid i byområder.

Som en del av testingen utstyres en elektrisk Volvo FM-lastebil med en betongblander for leveranser til kunder. I tillegg utstyres en elektrisk Volvo FMX-lastebil med en krokløfter for bruk i større infrastrukturprosjekter.