Tidenes veibygging i Trøndelag

Syv kilometer med ny firefelts E6 skal stå ferdig i 2022.

Fra venstre: Arve Krogseth, prosjektdirektør i Cowi, Petter Klungsøyr Angelsen, prosjektleder i Nye Veier Trøndelag, og Martin Carrick, prosjektleder i Peab.
Fra venstre: Arve Krogseth, prosjektdirektør i Cowi, Petter Klungsøyr Angelsen, prosjektleder i Nye Veier Trøndelag, og Martin Carrick, prosjektleder i Peab. Foto: Nye Veier
Publisert

Entreprenør Peab, rådgiver Cowi og Nye Veier tok 24. oktober første spadetak på prosjektet E6 Kvål-Melhus.

Byggestart markerer tidenes veisatsing i Trøndelag hvor det skal bygges syv kilometer firefelts motorvei med midtrabatt og fartsgrense 110 km/t.

E6 Kvål-Melhus:

- 7 km
- Firefelts motorvei med midtrabatt og fartsgrense 110 km/t
- Entreprenør Peab og rådgiver Cowi
- Kontraktsstørrelse: ca. 0,7 mrd. ekskl. mva.
- Prosjektets totalkostnad: ca. 1,1 milliard kroner inkl. mva.
- Kontraktsform: Integrert prosjektleveranse (IPL)
- Byggestart: 2019
- Planlagt byggeslutt: 2022

Dette ble markert på Hofstad i dag med ordførere, varaordførere og rådmenn fra kommunene Melhus, Rennebu og Midtre Gauldal til stede.

Fikk snudd lista

– Kvål-Melhus startet nederst på Nye Veiers prioriteringsliste, men etter særdeles godt samarbeid mellom kommunene fikk vi snudd lista og nå er det denne parsellen som først bygges ut. Både Nye Veier, politikere og administrasjon har holdt et høyt tempo, og nå er dere i gang med å bygge ny, trafikksikker vei. Det er kanskje en floskel, men det er en gledens dag, sa Gunnar Krogstad (Ap), ordfører i Melhus kommune.

Første prosjekt i anlegg Kvål-Melhus er første prosjekt i anlegg med Nye Veier E6 Trøndelag som byggherre. Når alle prosjektene som står i dagens portefølje er ferdig utbygd, har Trøndelag 106 km med mer trafikksikker og effektiv vei, fra Ulsberg i sør til Åsen i nord. Firefelt, bedre trasé og 110 km/t gir kortere reisetid, noe som betyr en enklere hverdag for veldig mange, og et bedre bo- og arbeidsmarked sør for Trondheim.