Se timelapse: Jernbane-undergang byttet på 72 timer

Jernbanegangen i Lagstein ble skiftet ut fra 11. - 14. september.

Maskiner og biler fra Tverås Maskin & Transport bistod med å skifte ut undergangen.
Sist oppdatert

I midten av september var det en såkalt togfri helg i Langstein. Når det ikke kom til å kjøre tog gjennom området, benyttet Nye Veier, med totalentreprenør Hæhre, muligheten til å skifte ut jernbaneundergangen. Dette er en del av det forberedende arbeidet til ny E6 fra Kvithammar til Åsen.

– Å skifte ut en undergang med en så klar tidsfrist, i et trangt anleggsområde tett på E6, og uten noen som helst form for slingringsmonn, er komplisert arbeid og krever god planlegging, sier Lars Erik Moe, konstituert prosjektsjef i Nye Veier.

Mange aktører var involvert i arbeidet denne helgen, til sammen ca. 90 arbeidere. Det var maskiner og biler fra Tverås Maskin & Transport, i tillegg til en mobilkran fra Nordic Crane som bistod i selve arbeidet.

Tidsvinduet var fra 11. september til 14. september og det viser seg at god planlegging, forberedelser og dyktige aktører gir gode resultater.

– Det var en hektisk, men vellykket helg. Vi beholdt stort sett de innlagte tidsbufferne og ble ferdig 5-6 timer før tidsfristen, og før første tog igjen skulle passere Langstein, sier Moe fornøyd.

Åpner 10.10

Det er fortsatt en del arbeid i Langstein som gjenstår, og som gjør at en må avvente noen dager med å gjenåpne vegen for trafikk.

– Vi skal blant annet sprenge noen høye fjellskjæringer, renske ned litt blokk/ur, og så skal vi asfaltere. Går det som vi forventer, så tar vi sikte på å gjenåpne vegen for trafikk igjen lørdag 10.10, sier Moe.

– Det vil deretter fortsatt gjenstå noe arbeid med etablering av møteplasser langs Langsteinvegen. Det tenker vi å utføre mens trafikken kan passere, men en må i denne perioden påregne korte stopp som følge av anleggsarbeidet, sier Moe.