To nye driftskontrakter - to nye entreprenører

I går overtok Risa AS ansvaret for driftskontrakten Nedre Telemark og Vestfold, mens Presis Vegdrift AS nå har ansvaret for kontrakten Sørlandske.

Fra venstre: Sten Are Pettersen (Statens vegvesen), Øyvind Bjelland (Risa), Stein-Roger Nilssen (Statens vegvesen), Roald Ballestad (Risa) og Jim Tommy Vibeto (Risa).
Fra venstre: Sten Are Pettersen (Statens vegvesen), Øyvind Bjelland (Risa), Stein-Roger Nilssen (Statens vegvesen), Roald Ballestad (Risa) og Jim Tommy Vibeto (Risa). Foto: Statens vegvesen
Sist oppdatert

- Vegnettet i driftskontrakten Nedre Telemark og Vestfold består av høyt trafikkerte firefeltsveger, mange tunneler og veger ut til flyplass og viktige ferjekaier. Vegene er ikke bare viktige for de som bor i Vestfold og Telemark fylke, men de er også viktig for trafikanter som ferdes mellom Østlandet og Sørlandet. Å sikre god fremkommelighet og trygge veger er viktig, sier Jette Wisløff Nilssen, som er byggeleder for denne driftskontrakten.

Lengst sør har byggeleder Stig Olav Ramse fått ansvaret for en variert driftskontrakt når det kommer til vegnettet.

- Vegnettet i «Sørlandske» varierer fra deler av E18 som har en ÅDT på 22 000, til en del av rv. 41 som har cirka 200 i ÅDT. Men uansett om det er høy eller lav trafikk, er det viktig å holde vegnettet oppe. Å sikre god fremkommelighet og trygge veger er viktig uansett, sier Ramse.

Ansatte fra Presis Vegdrift og Statens vegvesen markerte starten på den nye driftskontrakten med å klippe snora. Fra venstre: Jan Fredrik Kjosås, Vidar Haugli og Jan Stomnås fra Presis Vegdrift, Hans Åge Bjornes, Stig Olav Ramse, Ingmar Ulvenes og Sigurd Wiberg fra Statens vegvesen.
Ansatte fra Presis Vegdrift og Statens vegvesen markerte starten på den nye driftskontrakten med å klippe snora. Fra venstre: Jan Fredrik Kjosås, Vidar Haugli og Jan Stomnås fra Presis Vegdrift, Hans Åge Bjornes, Stig Olav Ramse, Ingmar Ulvenes og Sigurd Wiberg fra Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Er til for trafikantene

For å markere oppstarten av de to kontraktene, hadde entreprenøren invitert byggherren til feiring med kake og kaffe.

- Både vi som byggherre, og dere som entreprenør må huske på at vi er til for trafikantene, og vi har en viktig samfunnsmessig oppgave. Denne kontrakten er ny både for dere og for oss, men jeg tenker dette kommer til å gå kjempebra. Vi skal bli godt kjent, være ærlige med hverandre og respektere hverandre, sa Ramse da han ønsket Presis Vegdrift lykke til med oppgavene som kommer.

Både Sørlandske og Nedre Telemark og Vestfold har en varighet på tre år. Kontraktsummen for Nedre Telemark og Vestfold er på 299 millioner kr, mens kontraktsummen for Sørlandske er 183 millioner kr.

Vegnettet i driftskontrakten Nedre Telemark og Vestfold:

Kontrakten gjelder for E18 fra fylkesgrensa mellom Viken og Vestfold og Telemark i øst til Rugtvedt i vest. I tillegg får Risa AS også ansvaret for vegen fra E18 og ut til Torp flyplass, rv. 400 ned til Larvik havn, rv. 354 fra Skjelsvik til Rugtvedt og rv. 19 ut til ferjekaia i Horten. Også deler av strekningen rv. 36 fra Skjelsvik til Porsgrunn er med, og fra september 2021 blir også rv. 36 mellom Porsgrunn – Gvarv en del av denne driftskontrakten. Totalt vil Risa få ansvaret for 303 km riksveg.

Vegnettet i driftskontrakten Sørlandske:

Driftskontrakten, som har fått navnet «Sørlandske», inneholder i første omgang driftsoppgaver for E18 mellom Dørdal i Vestfold og Telemark fylke til Tvedestrand i Agder, samt den delen av riksveg 41 som ligger i gamle Aust-Agder fylke. Fra neste år (september 2021) blir E18 Arendal – Grimstad med i kontrakten og fra september 2022 blir også E39 mellom Mandal og Lyngdal en del av denne driftskontrakten. Årsaken til at ikke alle vegstrekningene inngår fra dag én, er at de to siste strekningene inngår i en driftskontrakt som varer frem til henholdsvis 2021 og 2022. Totalt vil Presis Vegdrift AS få ansvaret for 223 km riksveg.

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2020, og sist oppdatert 07/09 2020