Skal skifte alle boltene

"Det eksisterer en usikkerhet her, i bolter som kan ha en svakhet ved seg. Dette er ikke mulig å avdekke på boltene som er montert, så for å fjerne usikkerheten skifter vi dem ut."

Entreprenør JVH (SRBG) hadde i februar 2019 skiftet ut to av boltene. I løpet av 2020 skal samtlige byttes..
Entreprenør JVH (SRBG) hadde i februar 2019 skiftet ut to av boltene. I løpet av 2020 skal samtlige byttes.. Foto: Vegvesen
Publisert Oppdatert

Bruddet på en av forankringsboltene på Hålogalandsbrua skyldes ikke produksjonsfeil eller mangelfull utførelse ved installasjon, ifølge en ekspertgruppe nedsatt av Statens vegvesen.

Bruddet ble avdekket i januar 2019 og årsakene til det er sammensatt. Ståltypen som er brukt i boltene gir dem en meget høy fasthet og hardhet, men samtidig sensitive for sprøbrudd.

Eksponert for vær, vind og vann

Ifølge ekspertgruppa er det trolig en utløsende årsak at boltene over en viss tid i byggetiden sto eksponert for vær og vind, og at det samlet seg vann rundt dem.

Alle boltene skal nå skiftes.
Alle boltene skal nå skiftes. Foto: Vegvesen

–På bakgrunn av ekspertgruppas vurderinger har vi besluttet å trekke pålegget overfor entreprenør JVH (SRBG) om å skifte ut de resterende boltene på brua, sier prosjektdirektør Bård Nyland i Statens vegvesen.

Alle bolter byttes

Etter at bruddet ble avdekket blir boltene på Hålogalandsbrua regelmessig inspisert. Det er ikke avdekket flere brudd, ei heller antydninger til dette.

Bruas bæreevne er stabil, men Statens vegvesen har likevel besluttet å skifte ut samtlige 344 bolter som holder bruas bærekabler.

–Det eksisterer en usikkerhet her, i bolter som kan ha en svakhet ved seg. Dette er ikke mulig å avdekke på boltene som er montert, så for å fjerne usikkerheten skifter vi dem ut, sier Nyland.

E6 Hålogalandsbrua ligger rett nord for Narvik i Nordland og ble åpnet for trafikk 9. desember 2018.
E6 Hålogalandsbrua ligger rett nord for Narvik i Nordland og ble åpnet for trafikk 9. desember 2018. Foto: Vegvesen

Situasjonen anses ikke som kritisk og utbedringsarbeidet kan derfor tas over en viss tid.

Slik så det ut under konstruksjon av et av spredekammerne i 2015.
Slik så det ut under konstruksjon av et av spredekammerne i 2015. Foto: Fredrik Saugstad

–Vi regner med å bruke inntil ett år på jobben.

Trafikken kan gå som normalt mens dette pågår, så trafikantene skal ikke bli heftet av arbeidet, sier Nyland.