God vei?, Nei, alt var ikke bedre før

Meter for meter blir fylkesvei 359 mellom Lunde og Bø bedre. Mye av veikroppen var bygget opp av stedlige masser.

Simen Høgstad (Høgstad AS) viser hvordan den gamle veien var bygd opp.
Simen Høgstad (Høgstad AS) viser hvordan den gamle veien var bygd opp. Foto: Tor Arvid A. Gundersen
Sist oppdatert

Alt var ikke bedre i gamle dager, veibygging for eksempel var ikke like god som i dag. Samtidig utsetter flere og tyngre biler veiene for langt mer enn de ble beregnet for.

Den gamle veien er bygd opp av masser som var på stedet da veien ble bygd.
Den gamle veien er bygd opp av masser som var på stedet da veien ble bygd. Foto: Tor Arvid A. Gundersen

Arbeidet med å utbedre fylkesveien fra Kleppe bru i retning Bø, er svært omfattende, forteller Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Arbeidet vil holde på ut oktober, da skal entreprenøren ha masseutskiftet om lag to kilometer. 19. oktober skal asfalteringen starte.
Arbeidet vil holde på ut oktober, da skal entreprenøren ha masseutskiftet om lag to kilometer. 19. oktober skal asfalteringen starte. Foto: Tor Arvid A. Gundersen

Lokal entreprenører

To lokale entreprenører, JVE AS (Jonskås og Vogsland Entreprenør) og Høgstad AS utfører arbeidet på vegne av Mesta, som har drifts- og vedlikeholdskontrakten i området.

Ny asfalt rett på den gamle ville gitt kun en kortvarig glede, derfor byttes massene i veioppbyggingen helt ut på deler av strekningen.

- Vi er ikke ferdig, fordi vi gjør mer enn planlagt. Politikerne har bevilget litt mer penger samtidig som arbeidet har glidd svært godt, forteller Tor Arvid Austråt Gundersen, rådgiver for samferdsel, miljø og mobilitet i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Byggeleder Mats Granli viser entreprenøren hvordan det skal være. Simen Høgstad (Høgstad AS.), Andre Jonskås (JVE AS) og prosjektleder Tom Spirdalen (Mesta) lytter.
Byggeleder Mats Granli viser entreprenøren hvordan det skal være. Simen Høgstad (Høgstad AS.), Andre Jonskås (JVE AS) og prosjektleder Tom Spirdalen (Mesta) lytter. Foto: Tor Arvid A. Gundersen

Masseutskifter to kilometer

Til sammen er det nå stilt til rådighet 15 millioner inkludert merverdiavgift. Arbeidet vil holde på ut oktober, da skal entreprenøren ha masseutskiftet om lag to kilometer. 19. oktober skal det asfalteringen starte. I tillegg til massutskiftingen er også kantene forsterket på ytterligere en del av veien.

- Her er det også steder med slitte hjulspor, de vil bli fylt igjen når det asfalteres og på toppen av alt blir det også satt opp nytt rekkverk langs veien, forteller Tor Arvid Austråt Gundersen.

- Vi graver opp rundt en meter av den gamle veien før vi fyller på med nye masser. Det betyr at det ikke blir helt frostfritt overalt, men det vil bli veldig mye bedre, forteller byggeleder Mats Granli i sektor for Samferdsel, miljø og mobilitet i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Halvparten av kjørebanen tas om gangen slik at trafikken kan gå tilnærmet normalt. Her ved Tjønnås ble fjellet under veien sprengt vekk.
Halvparten av kjørebanen tas om gangen slik at trafikken kan gå tilnærmet normalt. Her ved Tjønnås ble fjellet under veien sprengt vekk. Foto: Tor Arvid A. Gundersen

Usynlig demning

Bildene viser tydelig hvorfor det har vært problemer med telehiv akkurat der hvor det er gravd her.

Veien er bygd opp i stor grad av de massene som var på stedet før veien kom. For at vannet skal ledes vekk, må det være rom for det. I masser med fine kort blir vannet liggende på stedet. Akkurat her ved Tjønnås var det ekstra ille fordi det under deler av kjørebanen var fast fjell høyt oppe, slik at fjellet fungerte som en slags demning. For å redusere sjansen for at vannet skal hope seg opp i selve veien, har fjellet som ligger høyt oppe blitt sprengt vekk. Dynamitten sørger for at rundt en meter med stein blir sprengt løs før veien kan bygges opp på nytt.

Byggeleder Mats Granli fra sektor for Samferdsel, miljø og mobilitet er ute sammen med prosjektleder Tom Spirdalen fra Mesta.
Byggeleder Mats Granli fra sektor for Samferdsel, miljø og mobilitet er ute sammen med prosjektleder Tom Spirdalen fra Mesta. Foto: Tor Arvid A. Gundersen

En side om gangen

Når den ene siden av kjørebanen er ferdig utbedret, gyver mannskapet løs på motsatt side. På dette viset kan trafikken gå langs veien mens arbeidet blir gjort. Ser du hvite merker sprayet langs veikanten på denne veien, så ser du hvor kantene skal forsterkes. Det trengs også noen steder. Målet er å få utbedret mest mulig vei innenfor den budsjettrammen som er stilt til rådighet.

Løse masser erstattes med kult

Kantene blir forsterket ved at de løse massene rett utenfor veien blir gravd vekk og erstattet av stein i kult-kvalitet, dermed har veien fått en mer solid fot å støtte seg til.

- Vi er ikke ferdige ennå. Likevel er det dessverre foreløpig ikke nok penger til å gjøre veien bra helt fram til Bø, sier byggeleder Mats Granli.

Utfordrende arbeid

Til sammen blir utbedret ca 2 kilometer vei, i tillegg er kantene på en nesten like lang strekning blitt forsterket når alt står ferdig. Flere steder har også stikkrennene blitt byttet ut.

Dukket opp undeveis

Den største av disse er kulverten som ble byttet ut rett ved Universitetet i Bø. Det gamle røret var begynt å gå i stykker, nå har et nytt rør i plast erstattet det gamle metallrøret. Diameteren på røret er 2,5 meter. Utskiftingen av dette røret viser tydelig hvilke utfordringer som kan dukke opp underveis. Her var det flere ledninger, både til elektrisitet og fiberkabler, noen av dem ikke merket av på kartet. Derfor måtte det ti meter lange røret forsiktig tres under ledningene for ikke å skade dem.

- Vi har også fjernet en del stolper langs strekningene vi har utbedret. I tillegg har vi ryddet vekk trær og vegetasjon for å bede siktforholdene langs veien, sier Granli.

Lyses ut: Åse bru

- På den samme strekningen er det en gammel bru – Åse bru – som ikke takler de tyngste bilene godt nok, derfor har fartsgrensen vært satt ned over lenger tid samtidig som brua er smalnet inn til ett kjørefelt, forklarer Gundersen.

På tampen av året vil konkurransen om bygging av denne brua bli lyst ut, med antatt byggestart ved påsketider. Brua som skal bygges er en spennarmert bru på 35 meter.

Denne saken ble første gang publisert 03/10 2020, og sist oppdatert 05/10 2020