Utlyst igjen

– På grunn av koronaviruset ble utlysningen av kontraktene for å bygge ut Kleverud-Sørli i Innlandet trukket, men nå er en ny utlysning av den første kontrakten på plass.

Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av koronaviruset. Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som er sendt ut i markedet denne uken.
Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av koronaviruset. Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som er sendt ut i markedet denne uken. Foto: Bane NOR, ill.
Sist oppdatert

– Det er svært gledelig at den kom denne uken. Da er vi ett skritt nærmere dobbeltspor på strekningen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Da Norge stengte ned

Kleverud-Sørli er en jernbanestrekning i Innlandet fylke og en del av Intercity-satsingen mot Hamar. Flere kontrakter i prosjektet var allerede utlyst når Norge stengte ned i mars. Kontraktene ble da trukket tilbake. Stortinget bevilget penger til prosjektet i revidert nasjonalbudsjett, som gjør det mulig å jobbe videre med maksimal fremdrift for å få ny jernbane helt frem til Hamar.

Tangenvika bru

– Dette er en viktig del av utbyggingen av dobbeltspor mot Hamar, som vil gjøre toget enda mer attraktivt. Jeg vet at mange i Bane NOR har utsatt ferien sin for å få lyst ut den første kontrakten igjen. Det sier mye om engasjementet som ligger i dette prosjektet, sier samferdselsministeren.

Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som nå er lagt ut i markedet. Aller først inviteres entreprenører til prekvalifisering. Deretter går de videre med de beste tilbudene, før en endelig entreprenør får muligheten til å bygge brua. Søknadsfristen for å levere søknad om prekvalifisering er satt til 15. september.