23948sdkhjf

Vacumkjempen Nord-Norge AS

Som regel haster det når kundene ringer Vacumkjempen i Tromsø. Den siste investeringen er bygget for alle tenkelige oppgaver. Den er også en del av norsk oljevernberedskap.

Stian Kristiansen rygger seg til ved en av Tromsøs mange pumpestasjoner. «Snabelfanten» skal i arbeid og kollega Kenneth Kraknes finner frem overtrekksdress, gassmaske, vernebriller, hjelm, sikkerhetslenke og gassmåler. Dette er ikke arbeid for sarte sjeler.

- Vi har 80 slike pumpestasjoner som vi vasker for Tromsø kommune omtrent en gang i året. Fett og slam fester seg i veggene og må fjernes før de tetter til systemet. Du vet folk spyler bare av steikepanna i vasken og hvor tror du det blir av alt fettet?

Stian ser spørrende på meg akkurat lenge nok til at jeg kjenner stikket av dårlig samvittighet. Jeg prøver å ikke se overrumplet ut og får frem et lite nikk, men innser at jeg er avslørt. Jeg er en av dem som lager arbeid for disse gutta. Drittarbeid.

Titten Tei

Kenneth er ferdig rigget. Ugjenkjennelig antrukket, og med seletøy i ryggen og høytrykksspyler i hånden, vagger han inn i pumpehuset som en annen Titten Tei.

Heldigvis er det bare ett kammer denne gangen. Han slipper å krype nedi, slik han må på dem med to kammer.

Stian styrer bilens innsats via fjernkontrollen. Først suges det opp slam, før spylingen og rengjøringen begynner. Kenneth starter med tradisjonell høytrykksspyling, før de mest gjenstridige kladdene med fett bearbeides med 90 grader varmt vann under høytrykk. Dette er den skumleste operasjonen, forteller Stian. Vanndampen som stiger opp fra kammeret er full av bakterier man helst ikke vil ha kontakt med. Kenneth banner, svetter og kjemper med fettklysene. Vi misunner ham ikke et sekund.

Fem biler

Vacumkjempen har fem biler i drift nå. Foruten nyinvesteringen til seks millioner kroner har de to supersugere, en kombibil og en kostebil.

Sikkerheten står i høysetet, derfor er det alltid to mann på bilene når de er på jobb.

- Vi er alltid to mann på bilene. En av grunnene er at det er tungt arbeid, men den viktigste er at det er farlig å være alene på denne type jobb. Får du en kroppsdel inn i en vakuumslange kan det bare spørsmål om tid før du er død. Vi tar sikkerheten på alvor, vi har ikke noe valg, sier daglig leder Stig Kristiansen.

To selskap

De to selskapene han styrer er omtrent like store med åtte ansatte i hver del. Folk og ressurser går frem og tilbake etter behov. - Vi har spisset entreprenørvirksomheten mer mot servicemarkedet i det siste. Fukt og inneklima har alltid opptatt oss og drenering har vi jobbet mye med. Vi har spisset oss mot dette med inneklima og driver mye med fuktfjerning ved hjelp av elektropuls-system. Vi graver fortsatt opp veldig mye drenering og skifter ut masser rundt boliger. Her er vakuumbilene våre en kjempefordel. Mange har bygget ut boligen etter hvert så det blir vanskelig å komme til med maskiner. Vi bruker isteden bilene til å suge ut masser og blåse pukk tilbake. Det er dyrt, men mange ganger er det faktisk billigste løsning for kunden, fastslår Stig.

Tung investering

I fjor ankom Vacumkjempens hittil største investering. Norges mest avanserte Scania R480 med ADR Müller Canalmaster Combi aggregat. Stig forklarer satsingen slik:

- Vår bakgrunn i entreprenørbransjen fortalte meg at pumpestasjonene rundt i kommunen trenger varmtvann for renhold. Vi bygget i tillegg opp den nye bilen for spesialavfall, ADR og for vanlige spyleoppdrag. I tillegg til tunnelvask.

Vi har videreutviklet vår nisjetenking med denne bilen. Med våre biler og vår maskinpark er vi ganske unike. Jeg tror du skal slite for å finne noe tilsvarende her i landet, mener Stig.

Går i arv

Sønnen Stian er driftsleder i Vacumkjempen og sjåfør på nybilen. Han sikter seg inn på en fremtid i familiebedriften.

- Jeg har tre år på universitetet bak meg med økonomi, administrasjon og prosjektledelse og har en plan om å overta den dagen faderen vurderer å legge inn årene, sier han idet han pakker sammen utstyret for å forlate en nyvasket pumpestasjon.

Telefonen ringer. Nytt oppdrag. Nord-Norges største kjøpesenter sliter med tette kloakkrør. Vann og avløp sin representant snakker fort, så vi skjønner at det haster. - Vi får ta en tur og sutte litt kloakk da, smiler Stian.

Humor

Uten humor har man lite å stille opp med i denne bransjen, mener han og fastslår samtidig at dette er en av de mest varierte jobbene du kan ha. Man vet aldri hva man møter på når man kommer frem til kunden. Mye er akuttjobber. Øverst på verstinglisten setter han lakseensilasje. Råttent, flytende fiskeslo som sitter fast i tanken. Det er guffent!

Tunnelvask derimot, er kosejobb.

Første tunnelvask

Katastrofeøvelsen Barents Resque hadde dagen før satt fyr på sju bilvrak, to paller med ved, et lass med bildekk og røykbokser i Pollfjelltunnelen i Lyngen. Det gikk hardt ut over både asfalt og installasjoner, men man ville vel imponere litt når selveste kongen og dronningen satt på utsiden for å se på.

Etterpå var vegger og tak dekket av svart sot og «Snabelfanten» kunne testes ut på sin første tunnelvask.

Sitron

Med høytrykkspumpe som leverer 350 l/min inntil 205 bar og lavtrykkspumpe som leverer inntil 1100 l/min ved 6 bar skal det bli rent. På en ni meter lang frontmontert hydraulisk arm fra MecTec AS, sitter dysene som sprer såpe og vann på tunnelveggene. Det lukter sitron i tunnelen da Stian er ferdig med sitt. Lyst ble det også. Han har vært med siden bedriften kjøpte Vakumkjempen og har kjørt spylebil og gravemaskin frem til nå. - Jeg var med å spesifiserte bilen, men at det ble Scania var viktigst for meg, sier han og forklarer litt om bilens utstyr. - Denne bilen har en ren vakuumpumpe, mens de fleste andre kombibiler har lamell-, kompressor eller skrupumpe. Vakuumpumpe er større og tyngre, men vi har gode erfaringer med dem. De er driftsikre, sier han.

Første

Det er første gang Müller leverer en slik pumpe på denne type bil. - Vi fikk også flyttet luftkompressoren frem i et skap. Den kunne ikke henge bak på ræva, med alt snøfokket vi har om vinteren her nord.

Jeg våger å tro at dette kanskje er Norges råeste kombibil pr i dag, siden den også er ADR-godkjent. Varmtvann på en kombibil er også ganske sjelden. Jeg hadde tre dager med kurs for å lære å bruke utstyret.

En hyggelig tysker kom nordover og var med oss. Han var flink å lære bort. Nå blir det jeg som må lære opp de andre.

Navnedag

Bilene her på bruket har egne navn, og vi ber Stian forklare sammenhengen. - Da Vacumkjempen startet i 1998 hadde de en spylebil, en supersuger og en pumpebil. Spylebilen kalte de Bill, supersugeren ble Monica og pumpebilen ble Hillary. Grunnen kan du tenke deg selv, flirer han.

Mange flirte også da navnet ble Snabelfanten på den nyeste bilen, men det var far sjøl som fant på det. Vi hadde en lang diskusjon, men sjefen skar til slutt igjennom og brukte vetoretten sin. Denne gangen ville han bestemme, flirer Stian. Nå leter de etter et passende navn på den brukte kostebilen de har kjøpt. En gammel mørkebrun tysker kan jo gi noen uheldige assosiasjoner, men den skal bli lysegrønn, forsikrer Stig før vi får tenkt mer på det.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078