Vant europeisk pris

Kynningsruds kranselskap vant ESTA Awards for spektakulært løfteoppdrag.

Etter en stund kunne andre tog passere på den trange plassen, til tross for to mobilkraner i jobb på stedet.
Etter en stund kunne andre tog passere på den trange plassen, til tross for to mobilkraner i jobb på stedet. Foto: Thor Ørebekk/Kynningsrud Nordic Crane
Sist oppdatert

Kynningsrud Nordic Crane var nominert i kategorien «teleskopkraner opptil 120 tonn» for løft og løsning av et spektakulært løfteoppdrag i Namsskogan sommeren 2019. Der hadde flere godsvogner sporet av på et sted som var utilgjengelig via vei, men Kynningsrud Nordic Crane fant løsning for redningen. «Redningsaksjonen» ble premiert med førsteplass i konkurransen, blant rekordstor deltakelse blant kran- og transportselskaper fra hele Europa.

Utvelgelsesprosessen er lang. Vinneren ble først kåret nå nylig.

Strålende fornøyde

– Vi er strålende fornøyde for prisen, spesielt siden vi møter konkurranse fra hele Europa, sier en glad og fornøyd daglig leder i selskapet Kynningsrud Nordic Crane, Eirik Kynningsrud.

– Da avsporingen skjedde ble vi kontaktet av Vy Berging og Beredskap, som vi har hatt godt samarbeid med over lang tid. De vet at vi har den nødvendige ekspertisen som skal til for å finne gode og kreative løsninger også for krevende løft, forteller han.

Siden godsvognene hadde sporet av mellom skinnegangen og en liten elv langt utenfor allfarvei og helt uten tilgang til bilvei måtte det virkelig kreative løsninger til for å få fraktet to 90 tonns mobilkraner til stedet.

De smaleste kranene

– Løsningen var å frakte mobilkranene til stedet på jernbane med vogner som normalt benyttes til frakt av brannvogner. For å ikke overstige max vekt for disse vognene måtte motvektene fraktes separat, forklarer Eirik Kynningsrud.

Etter en stund kunne andre tog passere på den trange plassen, til tross for to mobilkraner i jobb på stedet.

– Vi brukte våre smaleste kraner med god løftekapasitet og forberedte mange oppstillingsplasser langs jernbanesporet for å sørge for at togtrafikken kunne komme i gang igjen, forklarer han videre.

Han berømmer prosjektleder Thor Ørebekk, som sto for både planlegging og gjennomføring av prosjektet, for innsatsen. Og kranførerne Magnus Orø og Jan Erik Mosengen utførte en utmerket jobb på stedet.

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2020, og sist oppdatert 29/09 2020