Vårrengjøring med gatefeiemaskinenes Rolls-Royce

Bergheim Snøservice fikk nylig levert sin nye Duelvo 6000, like etter stengte fabrikken i Italia som følge av korona-krisen.

Speller nye Duelvo 6000 i front, bak kjører en Duelvo 5000, en 2007-modell.
Speller nye Duelvo 6000 i front, bak kjører en Duelvo 5000, en 2007-modell. Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

Det er daglig leder i Bergheim Snøservice, Jan Tore Bergheim, som beskriver deres nye Duelvo 6000 som gatefeiemaskinenes Rolls Royce.

- Legg merke til det som står bak, det betyr at den tar med seg støvpartiklene ned til PM10, forklarer han.

Støv-killer

Duelvo 6000 er en mekanisk selvgående feiemaskin som kan filtrere ned til PM10. Nytt på denne modellen er et spesielt filter utviklet i samarbeid med Gore. Finpartikkelfiltrering garanterer nesten total eliminering av PM10-partikler. Jan Tore mener maskinen er ekstremt god til å plukke uten å støve og den kan "tørrfeie" uten vann, som gjør at man kan kjøre på vinterstid.

Maskinen ble noe forsinket pga utfordringer med transporten fra Italia, men maskinen er nå på plass på Skedsmokorset og var forøvrig den siste maskinen den italienske fabrikken rullet ut før de stengte ned pga korona-tiltakene.
Maskinen ble noe forsinket pga utfordringer med transporten fra Italia, men maskinen er nå på plass på Skedsmokorset og var forøvrig den siste maskinen den italienske fabrikken rullet ut før de stengte ned pga korona-tiltakene. Foto: Fredrik Saugstad

Lang erfaring

Jan Tore har erfaring med Duelvo-maskinene siden 1985 da han kjøpte sin første. Maskinene har beholdt det samme prinsippet siden da, men fremstor som en del mer moderne og kulere nå synes han.

Hovedårsaken til nyinnvesteringen på nærmere 2,5 millioner er Euro6-motoren, som er et must kontraktene, forklarer Jan Tore Bergheim.
Hovedårsaken til nyinnvesteringen på nærmere 2,5 millioner er Euro6-motoren, som er et must kontraktene, forklarer Jan Tore Bergheim. Foto: Fredrik Saugstad

- Det er vanskelig å forsvare kjøpet ellers, så mye den går nå, gjør den jo bare en måned av året, smiler Jan Tore.

Joda, i tillegg kommer det slengoppdrag her og der, og den kan dessuten kjøres på vinteren uten å bruke vann.

Over fartsdumper

- Den tar også med seg de små restene over fartsdumpene, legger maskinfører Alexander Normann til.

Med bare noen 30-timer bak rattet kan allerede maskinfører Alexander Normann notere seg bedre komfort, lavt støynivå og hvor lettkjørt den er.
Med bare noen 30-timer bak rattet kan allerede maskinfører Alexander Normann notere seg bedre komfort, lavt støynivå og hvor lettkjørt den er. Foto: Fredrik Saugstad

Ved å trykke på en knapp slipper børsten seg lenger ned og tar med seg partiklene over ujevnheten, etter fire sekunder går den opp av seg selv igjen.

Den mekaniske feiingen og sugesystemet garanterer nesten total eliminering av PM10-partikler.
Den mekaniske feiingen og sugesystemet garanterer nesten total eliminering av PM10-partikler. Foto: Fredrik Saugstad

Maskinfører og verkstedsansvarlig, Alexander Normann, koser seg i vårsola, vel om merke inne i den luftkondisjonerte førerhytta. Han skryter av komforten, lavt støynivå og hvor lettkjørt maskine er.

Full versjon av artikkelen kan du lese i Anleggsmagasinet Nr.4

Denne saken ble første gang publisert 26/04 2020, og sist oppdatert 22/04 2020