Verdenspremiere: Dette er Lundbergs 50-serie

Sterkere, renere, mer komfortabel, nytt design og sikrere.

Lundberg 6250 er førstemann ut i nye 50-serien, men de andre modellene ruller ut av fabrikken utover sommeren.
Lundberg 6250 er førstemann ut i nye 50-serien, men de andre modellene ruller ut av fabrikken utover sommeren. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Like ved Arlanda og et steinkast unna Maskinexpo 2019 lanserte LMCE Group (Lännen, Lundberg og Watermaster) Lundbergs nye serie onsdag kveld.

Lundberg 6250 ble vist for første gang for pressen og hele serien på fem modeller rulles nå ut med det nye designet og de nye løsningene.

Ny fargekode med svarte felger kjennetegner 50-serien.
Ny fargekode med svarte felger kjennetegner 50-serien. Foto: Fredrik Saugstad

Nyheten applauderes av den norske importøren Sandhaug AS.

Et skikkelig boost

- Modellen 6250 er bestselgeren, men med den største 8250 vil vi kunne by flere hjullastere på skikkelig hard konkurranse på mange områder, kommenterer direktør Rune Sandhaug.

– Jeg er helt sikker på at dette vil bli en boost, den har nå fått enda større potensiale, legger han til.

Rune Sandhaug ser for seg mange muligheter med den nye serien og er spent på mottagelsen hos norske kunder.
Rune Sandhaug ser for seg mange muligheter med den nye serien og er spent på mottagelsen hos norske kunder. Foto: Fredrik Saugstad

Sandhaug AS har hatt Lundberg-agenturet i et år og nå mener direktøren i selskapet at potensialet har blitt enda større med 50-serien.

Redskapbæreren kan blir mer lønnsom fordi utnyttelsesgraden kan være mye høyere, poengteres det.

Ideen med lastbæreren er at den skal gjøre flere maskiners jobb, f.eks hjullaster, feiemaskin og traktor.
Ideen med lastbæreren er at den skal gjøre flere maskiners jobb, f.eks hjullaster, feiemaskin og traktor. Foto: Fredrik Saugstad

Steg V Deutz

Lundberg blir en de første som lanserer en maskin med Steg V-motoren fra Deutz på 3,6 liter og 100 kilowatt. Den bruker adblue og er klargjort for å bruke HVO-diesel. Den samme motoren blir levert med 80 eller 100 kilowatt i Lundberg-serien som fortsatt består av modellene 4150/4250, 5250, 6250 og 8250. Toppfart er 50 km/t.

Motorlokket er laget i glassfiber og løftes av ved vedlikehold.
Motorlokket er laget i glassfiber og løftes av ved vedlikehold. Foto: Fredrik Saugstad

Sterkere

Da får man relativt grei tilgang til det meste.
Da får man relativt grei tilgang til det meste. Foto: Fredrik Saugstad

Utviklingen har pågått de to siste årene og resultatet er 30 prosent sterkere svingledd, nye aksler som tåler høyere belastning, nytt lasteaggregat på 6250 som løfter 57 kN nederst, 55 kN på midten og 47 kN på topp.

300 liter i minuttet

Hydraulikkpumpa kan som opsjon gi 300 liter i minuttet på 6250, mens det er standard på 8250.

Nytt load sensing-system sparer forbruket ved å kun bruke den energien som trengs. ETL-pumpe som optimerer hydraulisk kraft, økt ytelse og ECO-mode på transmisjonen som gir lavere motorhastighet med samme hastighet gir lavere støy og lavere forbruk. Hydraulisk vifte gir korrekt kjøling uansett motorhastighet og vifta er reversibel.

Ny skjerm med god oppløsning og massevis av finesser.
Ny skjerm med god oppløsning og massevis av finesser. Foto: Fredrik Saugstad

Bedre kontroll og komfort

Føreren kan dra nytte av nytt display med høyere oppløsning og berøringsfunksjon hvor man kan stille inn hydraulikk. Ved feilmeldinger kommer det opp beskrivelse og bilde av hvor det er. Hytta er blitt et lite hakk større, med mindre støy og har fått nytt luftdempet førersete med innebygget kjøling/varme.

Som option får du kamera bak og på sidene som vises på en skjerm.
Som option får du kamera bak og på sidene som vises på en skjerm. Foto: Fredrik Saugstad

LED-lys på hele maskinen, nytt motorlokk i glassfiber og ny fargekombinasjon med svarte felger er blant de mer synlige endringene, men i tillegg er hele bakramma ny.

Ny lysbøyle er på plass.
Ny lysbøyle er på plass. Foto: Fredrik Saugstad

Maskinen har også fått Hill-hold-funksjon, ECC som standard og automatisk blinklys ved rygging. Den har også one-key-system med kodede nøkler og startsperre.

Rune Sandhaug, direktør i Sandhaug AS og salgssjef for Lännen-konsernet, Max Kvickstrøm.
Rune Sandhaug, direktør i Sandhaug AS og salgssjef for Lännen-konsernet, Max Kvickstrøm. Foto: Fredrik Saugstad