Kruse Smith overleverer ny del av Fosenvegen

På Fosenvegene på Fosenhalvøya, nord for Trondheimsfjorden, jobber alle for å oppfylle slagordet «Ei tim te´ by´n».

Ryssdalsbrua er nok det mest iøynefallende enkeltprosjektet på strekningen. Det har også vært det mest spektakulære å bygge.
Ryssdalsbrua er nok det mest iøynefallende enkeltprosjektet på strekningen. Det har også vært det mest spektakulære å bygge.
Publisert Oppdatert

På Fosenvegene på Fosenhalvøya, nord for Trondheimsfjorden, jobber alle for å oppfylle slagordet «Ei tim te´ by´n». Arbeidsfellesskapet Kruse Smith - Syltern er ikke noe unntak, og snorklippingen fredag 25. oktober var en viktig milepæl for mange.

- Nå har vi overlevert to tunneler, ei bru og mange kilometer ny vei, så nå blir kjøretiden ytterligere redusert for folk på Fosen. Ikke minst har vi gjort kjøreveien mye tryggere. Det som tidligere var en svært rasutsatt vei er nå lagt på trygt, forteller Einar Tvinnereim, prosjektleder hos Kruse Smith og arbeidsfellesskapet.

Fakta:

De to leverte tunnelene er til sammen 1,3 kilometer.
Brua er 145 meter lang.
Kontraktssum på prosjektet er 280 millioner kroner.

Arbeidsfordeling

Kruse Smith har levert bru og tunnel, mens Syltern har stått for all veibygging i dagen.

Bilister og reisende på veistrekket Ryssdalen-Herfjord kan glede seg over 5,2 kilometer flunkende ny vei.

God stemning under åpningen.
God stemning under åpningen. Foto: Petter Bueng

Grønnsåpe

- Ryssdalsbrua er nok det mest iøynefallende enkeltprosjektet på strekningen. Det har også vært det mest spektakulære å bygge. Stålbjelker på rundt 25 meter har blitt sveiset sammen på en side og skjøvet over juvet. Grønnsåpe har gitt jevn og god glid. 50 meter høy og hvilende på to slanke betongsøyler fremstår brua slank og elegant, forteller en engasjert prosjektleder.

Det er levert både tunnel og bru.
Det er levert både tunnel og bru.

For lokalbefolkningen har dette vært et etterlengtet prosjekt, og arbeidsfolkene har fått mye positiv tilbakemelding, står det i pressemeldingen.