verdensnyhet:

Første autonome kompaktering i Norge

Kjører allerede mer nøyaktig enn maskinførerne klarer.

Sikkerhetskravene krever enda at en fører er med i tilfelle noe skjer.
Sikkerhetskravene krever enda at en fører er med i tilfelle noe skjer. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

Å faktisk se en autonom anleggsmaskin virke på et norsk anlegg, var mer givende enn å se enda et fremtidskonsept tegnet digitalt, kan undertegnede kommentere innledningsvis.

For det var det vi ble servert torsdag 31. oktober som gjester hos AF Anlegg og Nye Veier på prosjektet E39 Kristiansand vest - Mandal øst.

Partnere i innovasjon

Som et av flere innovasjonsgrep har AF Gruppen, i samarbeid med Semcom og Hamm, utviklet en autonom vals. SINTEF er forskingspartner i prosjektet, og bidrar blant annet med kunnskap om sensorteknologi.

Sensorer foran og bak skanner omgivelsene etter hindringer.
Sensorer foran og bak skanner omgivelsene etter hindringer. Foto: Fredrik Saugstad
Dagens "uvedkommende" i linja, her representert av radiostyrt bil. Valsen stopper og tuter selv.
Dagens "uvedkommende" i linja, her representert av radiostyrt bil. Valsen stopper og tuter selv. Foto: Fredrik Saugstad

Verdens første?

Og om det ikke skulle være verdens første autonome anleggsvals på et anlegg, er utvilsomt denne svært tidlig ute. (Og selv om denne demonstrert på et prosjekt, er den altså ikke en del av det pågående anleggsarbeidet enda, det hele foregikk på et inngjerdet testområde.)

Lyser den grønne lampa betyr det at maskinen kjører autonomt.
Lyser den grønne lampa betyr det at maskinen kjører autonomt. Foto: Fredrik Saugstad

Mer nøyaktig

Maskinens brukergrensesnitt er det samme som brukes for Yeti-prosjektet, det virker enkelt og intuitivt når Erik Hexeberg Henriksen fra Semcon demonstrerte fire oppgaver, transportetappe, kompaktering, sikkerhetssystemet og transportetappe tilbake til utgangspunktet. Han påpeker også at systemet kjører valsen mer nøyaktig over den angitte ruta enn det en maskinfører klarer.

Anleggsvalsen ble i demonstrasjonens tjeneste bedt om å kompaktere disse tre linjene.
Anleggsvalsen ble i demonstrasjonens tjeneste bedt om å kompaktere disse tre linjene. Foto: Fredrik Saugstad

Det er AF og SINTEF som presenterte prosjektet først. Selve maskinen og prosjektet er siden mai blitt ledet med eksperter fra Hamm-fabrikken og Semcon med Sintef på laget som sensoreksperter.

Skal kjøre flere samtidig

Hans Peter Havdal, daglig leder i Semcon Norge forklarer at målet for fremtiden er at en maskinfører kan kontrollere en eller flere anleggsvalser fra brakka og gjøre en repetitive oppgaver bedre kvalitetsmessig, sikrere, mer kostnadseffektivt og produktivt.

– Motivasjonen for å automatisere denne oppgaven er også at dette er en kjedelig repetitiv oppgave og dermed avlaste maskinføreren, forklarer Havdal.

Daglig leder i Semcon Norge, Hans Petter Havdal, forklarer at tanken er at en fører kontrollerer flere maskiner.
Daglig leder i Semcon Norge, Hans Petter Havdal, forklarer at tanken er at en fører kontrollerer flere maskiner. Foto: Fredrik Saugstad

Utvendig er den utstyr med lidar foran og bak som merker om hindring nærmer seg maskinen eller omvendt, da vil maskinen tute og så stoppe opp helt til hindringen forsvinner.

Over 4G eller Wifi

H25i er Hamms største anleggsvals, her er den utstyrt med elektrisk aktuator og sensorer for å kunne bli styrt av Semcons system over 4G-nettet. Og om ikke mobilnettverket er godt nok, er den satt opp for å kjøres over egen Wifi.

Nå går prosjektet over i neste fase, neste høst skal maskinen være klar for reelt arbeid.
Nå går prosjektet over i neste fase, neste høst skal maskinen være klar for reelt arbeid. Foto: Fredrik Saugstad

Med hytte først

Både Hamm, Cat og Bomag har vist automatiserte valser helt uten hytte som tegning eller prototyper, men Runi Gulli, administrerende direktør i Wirtgen Norway, er rimelig sikker på at maskinene i første omgang blir vanlige maskiner med autonom drift som option. Da kan man bruke maskinen til begge deler og at markedet ville bestilt noe slikt trenger han ikke å lure på.

Daglig leder i Wirtgen Norway, Rune Gulli, foran Norges første autonome anleggsvals.
Daglig leder i Wirtgen Norway, Rune Gulli, foran Norges første autonome anleggsvals. Foto: Fredrik Saugstad

– Vi har allerede fått forespørsel om bestilling av autonom vals, forklarer han.

Ungt og utålmodig

- Vi er et utålmodig ungt selskap og vi vil gjøre noe med norsk veibygging, forklarer Asbjørn Heieraas, sjef for E39-utbyggingen.

Asbjørn Heieraas i Nye Veier hadde en god dag på jobb.
Asbjørn Heieraas i Nye Veier hadde en god dag på jobb. Foto: Fredrik Saugstad

Han sikter til kontraktene som skal gi muligheter for å få frem ny teknologi og omtaler dette som en god dag på jobb. Han liker godt at entreprenørene agerer på deres invitasjon til å tenke nytt. Foreløpig er dette en investering og først om ett til to år kan vi se kvalitetsmessig og økonomisk effekt av dette.

Les mer i AnleggsMagsinet Nr.9