23948sdkhjf

verdensnyhet:: Første autonome kompaktering i Norge

Kjører allerede mer nøyaktig enn maskinførerne klarer.

Å faktisk se en autonom anleggsmaskin virke på et norsk anlegg, var mer givende enn å se enda et fremtidskonsept tegnet digitalt, kan undertegnede kommentere innledningsvis.

For det var det vi ble servert torsdag 31. oktober som gjester hos AF Anlegg og Nye Veier på prosjektet E39 Kristiansand vest - Mandal øst.

Partnere i innovasjon

Som et av flere innovasjonsgrep har AF Gruppen, i samarbeid med Semcom og Hamm, utviklet en autonom vals. SINTEF er forskingspartner i prosjektet, og bidrar blant annet med kunnskap om sensorteknologi.

Verdens første?

Og om det ikke skulle være verdens første autonome anleggsvals på et anlegg, er utvilsomt denne svært tidlig ute. (Og selv om denne demonstrert på et prosjekt, er den altså ikke en del av det pågående anleggsarbeidet enda, det hele foregikk på et inngjerdet testområde.)

Mer nøyaktig

Maskinens brukergrensesnitt er det samme som brukes for Yeti-prosjektet, det virker enkelt og intuitivt når Erik Hexeberg Henriksen fra Semcon demonstrerte fire oppgaver, transportetappe, kompaktering, sikkerhetssystemet og transportetappe tilbake til utgangspunktet. Han påpeker også at systemet kjører valsen mer nøyaktig over den angitte ruta enn det en maskinfører klarer.

Det er AF og SINTEF som presenterte prosjektet først. Selve maskinen og prosjektet er siden mai blitt ledet med eksperter fra Hamm-fabrikken og Semcon med Sintef på laget som sensoreksperter.

Skal kjøre flere samtidig

Hans Peter Havdal, daglig leder i Semcon Norge forklarer at målet for fremtiden er at en maskinfører kan kontrollere en eller flere anleggsvalser fra brakka og gjøre en repetitive oppgaver bedre kvalitetsmessig, sikrere, mer kostnadseffektivt og produktivt.

– Motivasjonen for å automatisere denne oppgaven er også at dette er en kjedelig repetitiv oppgave og dermed avlaste maskinføreren, forklarer Havdal.

Utvendig er den utstyr med lidar foran og bak som merker om hindring nærmer seg maskinen eller omvendt, da vil maskinen tute og så stoppe opp helt til hindringen forsvinner.

Over 4G eller Wifi

H25i er Hamms største anleggsvals, her er den utstyrt med elektrisk aktuator og sensorer for å kunne bli styrt av Semcons system over 4G-nettet. Og om ikke mobilnettverket er godt nok, er den satt opp for å kjøres over egen Wifi.

Med hytte først

Både Hamm, Cat og Bomag har vist automatiserte valser helt uten hytte som tegning eller prototyper, men Runi Gulli, administrerende direktør i Wirtgen Norway, er rimelig sikker på at maskinene i første omgang blir vanlige maskiner med autonom drift som option. Da kan man bruke maskinen til begge deler og at markedet ville bestilt noe slikt trenger han ikke å lure på.

– Vi har allerede fått forespørsel om bestilling av autonom vals, forklarer han.

Ungt og utålmodig

- Vi er et utålmodig ungt selskap og vi vil gjøre noe med norsk veibygging, forklarer Asbjørn Heieraas, sjef for E39-utbyggingen.

Han sikter til kontraktene som skal gi muligheter for å få frem ny teknologi og omtaler dette som en god dag på jobb. Han liker godt at entreprenørene agerer på deres invitasjon til å tenke nytt. Foreløpig er dette en investering og først om ett til to år kan vi se kvalitetsmessig og økonomisk effekt av dette.

Les mer i AnleggsMagsinet Nr.9

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172