For første gang vist i Norge

Laget som produksjonsmaskin - Volvo-importøren har høye forventninger.

Designet på loddet faller i smak og motorlokket er mindre takket være firesylindret motor istedet for sekssylindret.
Designet på loddet faller i smak og motorlokket er mindre takket være firesylindret motor istedet for sekssylindret. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Volvo EC200EL ble vist under Bauma, her er den for første gang vist frem på Norsk jord.

Den første kundemaskinen går til B.J. Mydland i Rogaland.

Maskinen på bildet skal til Vestfold.

- Det er samme bom og stikke og omtrent lik undervogn som på EC220EL, forteller produktspesialist Lars Dahle hos Volvo Maskin.

Maskinen er blitt utviklet for det engelske utleiemarkedet og er laget som en produksjonsmaskin, selv om de norske modellene vil være spekket opp med mer utstyr.

Firesylindret leverer det samme (nesten)

Motoren er Volvos D4J på 156 hestekrefter, altså firesylindret.

Brytekraften er på 141 kilonewton, mot 149 på EC220EL (som har sekssylindret motor på 174 hk). Forskjellen er med andre ord ikke stor.

Driftsvekten på EC200 er 21,7 tonn kontra 22,9 tonn på EC220.

Det viktigste for mange er at rekkevidden og gravedybden er den samme.

Frode Andersen og Lars Dahle forsøker ikke å legge skjul på de høye forventningene til deres nye 20-tonner.
Frode Andersen og Lars Dahle forsøker ikke å legge skjul på de høye forventningene til deres nye 20-tonner. Foto: Fredrik Saugstad

Førerhytta er den samme som på resten av serien.

Konkurrentene:

Cat 320
Hitachi 210
Kobelco 210
Komatsu 210

Trepunkts

Frode Andersen, produktsjef for gravemaskiner hos Volvo Maskin viser frem det nye stigtrinnet som følger "trepunktsregelen" på høyre side. I trinnet ligger bunkringspumpe og Adblue-punktet lett tilgjengelig.

Stigtrinnet er skikkelig utført med bunkringspumpe og Adblue-påfylling under trinnene.
Stigtrinnet er skikkelig utført med bunkringspumpe og Adblue-påfylling under trinnene. Foto: Fredrik Saugstad

De samme grepene er gjort her som da hjulgraverserien ble fornyet, det betyr bedre sikt til høyre forbi aggregatet ved at overvogna er bygget lavere i forbindelse med stigtrinnet.

Bedre sikt til høyre side.
Bedre sikt til høyre side. Foto: Fredrik Saugstad
Kostnadseffektive tiltak. Sveiset istedet for skrudd.
Kostnadseffektive tiltak. Sveiset istedet for skrudd. Foto: Fredrik Saugstad
Hytta er den samme som på resten av serien.
Hytta er den samme som på resten av serien. Foto: Fredrik Saugstad
EC200EL har 156 hestekrefter og 141 kilonewton i brytekraft. Storebror EC220EL har seksylindret motor, 174 hk og 149 kilonewton brytekraft.
EC200EL har 156 hestekrefter og 141 kilonewton i brytekraft. Storebror EC220EL har seksylindret motor, 174 hk og 149 kilonewton brytekraft. Foto: Fredrik Saugstad