Norsk premiere på Mefa 2020 i Trondheim

Volvos EC300E Hybrid satt i produksjon - den første til Norge er bestilt.

EC300E Hybrid er først ut av en ny serie gravemaskiner fra Volvo.
EC300E Hybrid er først ut av en ny serie gravemaskiner fra Volvo. Foto: Volvo CE
Publisert Oppdatert

Som den første av en ny serie av gravemaskiner fra Volvo CE nærmer lanseringen av EC300E Hybrid seg.

Premiere i Trondheim

- Vi har en maskin i bestilling til Norge, og den dukker sannsynligvis opp på Mefa 2020 i Trondheim, forklarer David Kristianslund.

Mefa 2020 arrangeres av MEF på Leangen Travbane i Trondheim 5. til 7. juni.

Bomsenking lader akkumultorer

EC300E Hybrid henter energi fra senkning av bommen til å lade hydrauliske akkumulatorer som jobber sammen med hydraulikkpumpa. I motsetning til andre elektriske systemer som tar opp svingenergien til en gravemaskins overbygning, for deretter å benytte den til å avlaste motoren.

Regelmessige bomsenk-bevegelser lader 20 liters hydraulikkakkumulatorer som leverer energi og driver hydrauliske hjelpemotorer – som igjen bidrar med kraft til motorsystemet.
Regelmessige bomsenk-bevegelser lader 20 liters hydraulikkakkumulatorer som leverer energi og driver hydrauliske hjelpemotorer – som igjen bidrar med kraft til motorsystemet. Foto: Volvo CE

Hybrid og Eco-modus

Den regelmessige senkningen av bommen utløser mye energi som brukes til å lade 20-liters hydrauliske akkumulatorer, som igjen leverer energi til å drive hydrauliske hjelpemotorer som gir krefter til hydraulikkpumpa. Ytelse og presisjon er på samme nivå som på en standard EC300EL, inkludert muligheten til å arbeide i ECO-modus og Hybrid-modus samtidig.

Lavere forbruk

Volvo bedyrer at dette er en enkel og ukomplisert løsningen som skal redusere belastningen på dieselmotoren.

Benyttes maskinen i bruksområder som inneholder mye grave- og tippeoperasjoner (spesielt innenfor 90 graders sving) vil funksjonen kunne være tilbakebetalt på litt mindre enn to år, ifølge Volvo.
Benyttes maskinen i bruksområder som inneholder mye grave- og tippeoperasjoner (spesielt innenfor 90 graders sving) vil funksjonen kunne være tilbakebetalt på litt mindre enn to år, ifølge Volvo. Foto: Volvo CE

Ved hyppig grave- og tippoperasjoner avlaster funksjonen motoren og gir opptil 20 % høyere drivstoffeffektivitet, og opptil 17 % lavere CO2-utslipp – uten tap av ytelse.

Produksjonslasting

Ved bruk i produksjonslasting (spesielt med 90-graders sving) vil nedbetalingstiden for dette systemet være litt over ett år. I noen spesielle applikasjoner kan forbedringen i dieseleffektivitet komme opp i 17%.