Oddvar Nyland har testet FH16 750 XXL

ANNONSØRINNHOLD: Sjåføren i Thor Tenden Transport ruller 12 000 mil i året med jevnlige turer fra Vestlandet til Østlandet og tilbake. Les hva 50-åringen har konkludert.

TERNINGKAST SEKS: Oddvar Nyland er svært godt fornøyd etter å ha testet Volvo FH16 750 XXL. Den har imponert Tenden-sjåføren på en lang rekke parametere.
TERNINGKAST SEKS: Oddvar Nyland er svært godt fornøyd etter å ha testet Volvo FH16 750 XXL. Den har imponert Tenden-sjåføren på en lang rekke parametere.
Sist oppdatert

– Dette er en klar forbedring fra 2016-modellen. Det er en helt annen kjøreopplevelse, beskriver Tenden-sjåføren. Oddvar Nyland har latt seg imponere av mye, særlig av I-Shift-systemet.

– Utvekslingen er perfekt. Motoren får mulighet til å jobbe på svært lavt turtall, og girkassen girer naturlig, er hans skussmål. I-Shift-girkassen jobber i kombinasjon med SmartBoost som gir hurtigere og mykere girskift, opp mot ti prosent raskere, samtidig som forbruket reduseres. Farten opprettholdes da turbotrykket er konstant mellom girskiftene.

Naturlig, smidig og effektiv

En lang rekke oppgraderte og intelligente systemer jobber sammen med sjåføren for å gjøre kjøreopplevelsen naturlig, smidig, og effektiv. Hovedmålet er å spare drivstoff uten at det skal gå på bekostning av egenskaper og ytelse.

Nyland kjører normalt en 2016-modell FH 750 Euro6. Modellen han nå har testet har 750 hester og et dreiemoment på 3550Nm. Motoren har muskler i massevis, og drar på svært lavt turtall. Erfaringen til Nyland, ved 80 km/t, er at den ligger på 1000 omdreininger på tolvte gir, 1300 på ellevte og 1500 på tiende gir. Tre gir innenfor grønnfeltet. Det er veldig positivt. Høyere utveksling og lavere turtall betyr at den får brukt dreiemomentet til å holde jevn fart. Alt dette bidrar til en mykere kjøreopplevelse med mindre støy. Ikke minst reduseres drivstofforbruket.

Endelig får 16-literen gjøre det den skal. Den er innenfor grønnfeltet på tre gir. Den nekter å gi seg før den har kommet ned til 800 omdreininger. Det er kjempebra. Du sparer diesel, og den gnager seg over bakketopper. Den er en fryd å kjøre, sier Nyland.

XXL: Både kjørekomfort og bo-komfort får de beste skussmål fra Oddvar Nyland. Sengen er 25 centimeter bredere og 13 centimeter lenger enn normalt, og sørger for søte drømmer. – Himmelsk, ifølge Nyland.
XXL: Både kjørekomfort og bo-komfort får de beste skussmål fra Oddvar Nyland. Sengen er 25 centimeter bredere og 13 centimeter lenger enn normalt, og sørger for søte drømmer. – Himmelsk, ifølge Nyland.
VOLVO DYNAMIC STEERING: VDS II gir stabilitet og kontroll. Hvor lett den skal være på rattet i gitt hastighet kan programmeres for hver enkelt sjåfør. Nylands testmodell kobler ut ved 60 km/t. I svært lav fart kan du snu rattet med lillefingeren. – Genialt system, ifølge Nyland.
VOLVO DYNAMIC STEERING: VDS II gir stabilitet og kontroll. Hvor lett den skal være på rattet i gitt hastighet kan programmeres for hver enkelt sjåfør. Nylands testmodell kobler ut ved 60 km/t. I svært lav fart kan du snu rattet med lillefingeren. – Genialt system, ifølge Nyland.

I-See

For i kupert terreng er I-See-systemet en velfungerende hjerne. Den står for en betydelig reduksjon i drivstofforbruk og CO2-utslipp. I kombinasjon med cruise-kontrollen tilpasses gir, fart og motorbrems kontinuerlig basert på topografien – alt for en optimal utnyttelse av bevegelsesenergien. Dette var noe Tenden-sjåføren mislikte innledningsvis, for å si det forsiktig. Det at den kobler ut motor og gir mot slutten av bakken for å la energien opparbeidet i kjøretøyet ta bilen over toppen var uvant.

– Det oppleves som om du detter litt i fart. Første turen var det ikke noe stas, for å si det rett ut. Hvorfor kobler den fri rett før toppen? Det blir jo helt feil! Nå får han ikke fullrost systemet nok.

– Når du har kjørt et par turer tenker du at det er selvsagt. For å spare drivstoff, og for å utnytte energien som er i kjøretøyet. Du vil ikke være uten når du har blitt vant til det, sier han. På vei ned igjen gjør retarderen jobben, sammen med I-See-systemet, som hele tiden har kommet litt lenger frem enn både bil og sjåfør, og har planlagt et optimalt kjøremønster. Her har Thor Tenden Transport og Volvo jobbet sammen for å justere parameterne for utrulling på bilen.

KRAFTPAKKE: 750 hestekrefter og høyt dreiemoment som får utfolde seg på lave turtall sørger for muskler i massevis. Systemene bidrar på sin side til et lavt drivstofforbruk.
KRAFTPAKKE: 750 hestekrefter og høyt dreiemoment som får utfolde seg på lave turtall sørger for muskler i massevis. Systemene bidrar på sin side til et lavt drivstofforbruk.

– Retarderen må være sterkest i klassen. Helt rå. Den holder igjen nedover bakken. Mot slutten frir den ut, og du øker farten og triller bortover flaten. Det er kjempebra, beskriver Nyland.

Følg også: Livet på veien - powered by Volvo

Tallenes tale

Hva så med drivstoff-forbruket? Hans seneste tur fra Stryn til Vinterbro, en tur på rundt 50 mil gir noen svar. Tenden-sjåføren kjørte da med en vekt på 35 tonn. På svært blandet føre.

– Det var kaos på Strynefjellet og vinter til Lom, forteller han. Tallenes tale er et forbruk på 3,95 liter per mil, med en snitthastighet på 70 km/t. Tall som imponerer Nyland.

– Vakkert, er hans beskrivelse. Jeg er svært positivt overrasket over dieselforbruket, også med tandem, som de påstår utgjør 0,2 liter på mila, fortsetter han.

– Sikrer vår egen arbeidsplass

Volvo FH16 750 XXL

• I-Shift med powerboost og krypgir.

• I-See, I-Roll og I-Cruise. Drivstofføkonomipakke for langtransport (LHFP) med mulighet for manuell giring.

• 3400 mm akselavstand, 6x4 med tandemløft, helluft, retarder, VEB+, VDS II, kamera m.m.

• Aerodynamisk hytte gir mindre støy og luftmotstand med samme funksjonalitet. Ekstra stort førerhus.

• Integrerte Vision-X ekstralys, skjult horn, fjernet takbrakett.

De mangfoldige millionene som er investert i intelligente systemer til tross. Til sist er det personen bak ratt og spaker som i stor grad bestemmer forbruket. 50-åringen fra Stryn har 30 års erfaring. Erfaring nok til å innse at alt faktisk ikke var bedre før.

– Denne gjør det enkelt å være sjåfør. Du trenger egentlig ikke å gjøre noen verdens ting. Bilen styrer alt, hvis du tillater den å styre alt, fortsetter han. Men det er selvsagt du som hele tiden har herredømme over bilen, skulle du trenge å ta over kommandoen.

– Det er ikke alltid bremsepedalen er det riktige å bruke. Det er betryggende at du alltid har mulighet til å «kjøre» deg ut av en situasjon, sier Nyland. Men som oftest kan du la bilen gjøre det meste av jobben.

– Det er en glede og en nytelse å la elektronikken styre deg trygt frem til bestemmelsesstedet. Det har blitt en mye roligere hverdag. Det blir ikke så stressende, og du kommer fram like fort. Det flyter fint, sier han. Ikke minst sparer du drivstoff på denne måten. Til gode for miljøet, og for eieren.

– Vi må være med på å sikre vår egen arbeidsplass. Da må vi som sjåfører bidra der vi kan til å gjøre inntjeningen best mulig, sier Nyland.

Hytte og hjem

Oddvar Nyland kan uttale seg med tyngde. 50-åringen har 30-års bransjeerfaring.

– Jeg er ingen fanatisk Volvo-mann. Jeg er kritisk, og er jeg misfornøyd får du vite det. Jeg setter pris på det som fungerer, og skryter av dem som fortjener det, bedyrer han.

Årlig kjører han opp mot 120 000 kilometer, og han overnatter mellom 15 og 20 døgn i måneden i bilen. Motor, gear og hjelpesystemer betyr selvsagt enormt, men også komfort- og bomiljø. Det er jo her han tilbringer majoriteten av døgnets timer.

LYS IDÉ: Integrerte LED-barer i grill, solskjerm og i Globen gir et meget godt lys og lite støy og vindsus. Ikke minst vil den reduserte luftmotstanden redusere drivstofforbruket.
LYS IDÉ: Integrerte LED-barer i grill, solskjerm og i Globen gir et meget godt lys og lite støy og vindsus. Ikke minst vil den reduserte luftmotstanden redusere drivstofforbruket.

– Det er en skikkelig oppgradering av arbeidsplassen. Kjørekomforten er helt topp. Bilen er retningsstabil, og det er minimalt med sveiing og krenging på dårlig vei. En veldig rolig hytte, beskriver han.

Larssen tar lappen :)
Larssen tar lappen :)

KLIKK HER FOR VIDEO: Med henger og XXL-hytte i Oslo-trafikken

Bomiljøet får de beste skussmål. Den ekstra brede senga i XXL-hytta settes enormt stor pris på.

– Jeg sover som en stein her. Det er god fordeling av riktig temperert luft, og det er lystette gardiner. Det har det ikke vært før. Vi sover jo en god del på dagen, forteller han. De ekstra centimeterne merkes svært godt. 25 i bredden og 13 i lengden gjør sengen betydelig romsligere.

– Det er drømmen. Her kan du be med din bedre halvdel uten at du får klaustrofobi. Det har vi testet. Tommel opp, sier Oddvar Nyland.

ANNONSØRINNHOLD - hele denne artikkelen er en annonse fra Volvo.

Gjennomsnittsforbruk

Thor Tenden Transport har målt bilen i drift fra uke 1 til 5 i 2020. Strekningene kjørt i testperioden er E6, RV 15, E16 Filefjell, RV 52 og RV 60 Utvikfjellet på krevende føreforhold med kolonnekjøring og full vinter.

Vekten har ligget mellom 30 og 52 tonn.

Gjennomsnittet ble 4,68 liter per mil, noen som utgjør en reduksjon på 4–10 % mot biler med sammenlignbart effektnivå.

Forbruket av Adblue var på 0,16 liter per mil.

Gjennomsnittet i uke 6 ligger på 4,2 liter per mil på samme distanse.

Denne saken ble første gang publisert 01/06 2020, og sist oppdatert 03/07 2020