23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Å konkurrere mens logistikkverdenen endres

Kjøpsatferden har endret seg eksponensielt de siste tiårene, og siden stadig flere handler på nett, vil endringen fortsette også i fremtiden.

I starten var det bare en håndfull produkter som kunne kjøpes på nett, men nå kan vi til og med kjøpe vår neste familiebil på internett for å få den modellen og det ekstrautstyret vi ønsker. Vi trenger ikke lenger å dra til en bilforhandler.

Netthandel har også påvirket kundenes forventninger. Muligheten til å få varene levert etter bare noen dager – ofte til og med innen 24 timer – har ført til nye forventninger. Umiddelbarhet og rask respons er avgjørende faktorer for at satsingen skal lykkes. Kostnaden er også en faktor, siden forbrukere enkelt kan sammenligne produkter og priser og benytte seg av de beste tilbudene rett fra telefonen eller nettbrettet.

Samtidig forventer kundene kvalitet, brukervennlighet og god kundeservice. De forventer også enkle returordninger. Ifølge en statistikk returneres rundt 3,5 milliarder varer hvert år i USA – og bare 20 prosent av dem er defekte. Europa ligger ikke langt bak. Antall bestillinger på nett har økt de siste årene, og det har også antall returer. Derfor er det nesten like viktig å sørge for at varene raskt og effektivt returneres til lageret, og at beløpet tilbakebetales, som å sende varene raskt.

Koronapandemien har ført til at vridningen til netthandel går enda raskere, siden myndighetene har stengt mange fysiske butikker. Selv kunder som ellers foretrekker å dra til butikkene, må nå benytte seg av netthandel.

Denne endringen i kundeatferden og kundenes forventninger påvirker logistikken og forsyningskjeden. Mer enn noensinne er hastighet, effektivitet og kvalitet helt avgjørende for at den kommersielle organisasjonen skal lykkes, og mindre aktører må være nyskapende for å kunne konkurrere med de store aktørene i markedet.

Forsyningskjedene må også takle økende varemengder, og derfor bruker de i stadig større grad tredje- og fjerdeparts logistikkleverandører (3PL og 4PL) for å sikre konkurransekraften, samtidig som de fokuserer på effektivitet, kostnader og sporbarhet fra ende til ende.

Teknologien utvikler seg også for å bistå logistikk og forsyningskjede, for eksempel med eksperimentell bruk av droner til levering, og løsninger basert på kunstig intelligens.  

Lagerløsninger: innovasjoner for konkurransedyktig logistikk
Med dette bakteppet er det tydelig at de store aktørene bestemmer tempoet, og for å kunne være konkurransedyktige må de mindre aktørene tilpasse seg. Men hvordan?

Svaret på dette er investeringer. Ved å investere i nytt, mer effektivt og kanskje automatisert utstyr til lagre og distribusjonssenter, kan man virkelig forbedre nøyaktigheten og effektiviteten i lagerløsninger. Mer moderne teknologi gjør de raskere og mer effektive.

Et eksempel på dette er automatiserte lagerløsninger. Uansett hvor stor virksomheten er, kan effektiviteten økes ved hjelp av automasjon som sikrer optimal bruk av tilgjengelig plass, slik at man kan lagre maksimalt volum. Automatisering:

  • øker tilgjengeligheten av varer
  • reduserer feilplukking til et minimum
  • minimerer behandlingstiden

Ved å skreddersy pallereoler, økes også effektiviteten. Det finnes en rekke automatiserte eller semiautomatiserte løsninger, for eksempel drive in-reoler, mobile reoler (MOVO) eller FIFO-systemer (først inn, først ut) for paller.

En investering i reoler som oppfyller behovene for varene som skal oppbevares, bidrar også til effektiviteten. For eksempel vil mobile reoler maksimere bruken av gulvplassen, mens systemer i flere høyder med mesanin gjør det mulig å bruke hele bygningens høyde. Alle disse er velprøvde metoder for å øke kapasiteten.

Automasjon, reoler og hyller: Når du investerer i disse tre tingene, der det finnes innovative løsninger, vil du garantert øke kapasiteten og effektiviteten på lageret, samtidig som du reduserer kostnadene.

I takt med at forbrukerne krever mer og forventningene øker, må forsyningskjeden og logistikkbransjen ta grep og være konkurransedyktige. For små aktører er investeringer i lagerløsninger en viktig del av dette – både i dag og i fremtiden.

Hvis du har en rolle innen logistikk eller forsyningskjede, og kanskje har en 3PL- eller 4PL-bedrift, kan du kontakte oss for å finne ut hvordan innovasjoner for lageret kan bidra til å sikre at bedriften din forblir konkurransedyktig.

Constructor Norge AS
Østensjøveien 27
0607 OSLO
Oslo
Norge
Org. nr.: NO974396904

Send til en kollega

0.047