23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Derfor overlever ikke norske bedrifter

De fleste norske bedrifter som etablerer seg overlever ikke. Hvorfor er det sånn, og hva kan man gjøre for øke sjansen for at bedriften skal klare seg?

Som samfunn er vi avhengige av at bedrifter lykkes, for å skape verdier og arbeidsplasser. Det betyr at vi må tilrettelegge for etablering og vekst, og at de som starter bedriftene gjør kloke valg underveis.

I dag er det slik at etter fem år er det bare 26% av nyoppstartede bedrifter som fremdeles eksisterer. Med andre ord: Bare en av fire bedrifter overlever i fem år eller mer! 

Faktisk er det slik at over halvparten av bedriftene har gått dukken allerede innen et år etter at de ble startet. Tallene kan virke dystre, men det er både regionale forskjeller så vel som forskjeller i konkurser avhengig av selskapsform.

For eksempel har aksjeselskap størst sannsynlighet for å overleve etter fem år, her er 44% av bedriftene fremdeles i drift. Et enkeltpersonsforetak derimot har mye dårligere odds, bare 16% av disse bedriftene overlever i 5 år. 

Dersom man kjenner til noen av fallgruvene og årsakene til hvorfor bedrifter går over ende, er det enklere å ta beslutninger som øker sannsynligheten for at bedriften overlever. Her tar vi for oss noen av de vanligste grunnene til at det blir tøft for bedriftene.

6 årsaker til at bedrifter ikke klarer seg
Manglende kontroll over kontantstrømmen
Kontantstrøm er enkelt sagt mengden penger som kommer inn og mengden penger som går ut av bedriften i en gitt periode. De fleste gründere er brennende opptatte av, og kunnskapsrike om, sine produkter og tjenester. Der er ikke nødvendigvis regnskapsførere, og det er mye å lære når man starter opp noe for seg selv.

Å ha god oversikt over hvor mye som går ut og hvor mye som kommer inn er essensielt for å kunne dekke løpende utgifter, så å skaffe seg rutiner på dette fra starten av kan forhindre problemer senere.

Større investeringer enn det er grunnlag for
Når man starter opp en bedrift er man gjerne full av energi og pågangsmot, og det kan være lett å bli revet med. Man skaffer seg kanskje fancy lokaler i et dyrt strøk, kjøper inn masse nytt utstyr og varelager, ansetter flere medarbeidere også videre.

Det vil for de aller fleste være en bedre tilnærming å holde litt hardere på pengepungen og heller bygge opp firmaet gradvis. Kanskje kan man også klare seg litt lengre med det man har heller enn å kjøpe nytt? 

For å ta et eksempel: Selv om vi i Cowab selger utstyr og innredning til arbeidsplassen, betyr ikke det at vi bytter ut jekketraller, reoler og skrivebord til stadighet. For det første er vi opptatt av kvalitet (produktene våre holder lenge), men vi tilrettelegger også for at vi sjeldent skal måtte kjøpe nytt. Dette gjør vi ved å planlegge innkjøpene nøye, og ved å ta godt vare på det vi har.

Les videre her.

Cowab AS
Myrvangvegen 14
2041 KLØFTA
Ullensaker
Norge
Org. nr.: NO993380407

Kontaktperson

Send til en kollega

0.031