23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Bedrer kundeopplevelsen med ny organisasjon

Schneider Electric styrker salgsorganisasjonen. – Vi vil gi kundene bedre tilgang til riktig kompetanse.

– Vi har en bred portefølje av produkter, løsninger, programvare og tjenester – og mange spesialistområder. Derfor var det viktig for oss å gi våre kunder lettere tilgang til riktig kompetanse hos oss med en kundesentrisk salgsorganisasjon. Vi har fulgt nøye med på hvordan markedet og kundenes behov endrer seg, og vi har innrettet oss deretter. Det nye oppsettet vil gi en enklere og bedre kundeopplevelse. Vi har stor tro på denne prosessen, uttaler Alexandre Vermot, Country President i Schneider Electric Norge.

Norge først i Norden
– I andre Schneider Electric-land har jeg personlig erfart at resultatene av denne prosessen har ført til utelukkende positive tilbakemeldinger fra kunder. Norge er først i Norden. Endringene vil føre til at det blir flere selgere synlig ute hos kundene og partnerne våre, fortsetter Vermot.

– Salgsstyrken vår er nå rettet mot kundetype. Det betyr at hver kundegruppe – det være seg elektrikere, entreprenører, sluttbrukere, systemintegratører eller andre – vil operere under ansvaret av én selger. Denne personen vil – sammen med sine kolleger – koordinere støtten for alle relevante produkter og tjenester. Bak frontselgerne har Schneider Electric over tid bygget et stort supportteam med sterk kompetanse. For å håndtere kompliserte prosjekter er det blitt opprettet egne ekspertgrupper som blir koordinert av Account Managers. Disse fungerer som ett enkelt kontaktpunkt og tar ansvar for helheten av både Schneider Electric og ELKO overfor kunden, poengterer Vermot.

Spennende kompetanseløft
I tillegg til at det blir flere ansatte med kundekontakt ute i felten, vil den nye organisasjonen føre til et omfattende kompetanseløft for de fleste – og ikke minst en mer spennende yrkeskarriere. Schneider Electric arrangerer et helhetlig seminarprogram for å bygge opp kompetansen til sine salgs- og markedsansatte:

– Vi har i mange år brukt interne opplæringsportaler. De oppdateres hele tiden med nytt teknisk og kommersielt innhold. I tillegg organiseres globale opplæringsøkter på Teams. Vi er også i ferd med å sette opp en rekke digitale og fysiske frokostmøter for norske ansatte. Og sist, men ikke minst, har vi opprettet «Innovation Hub». Dette er vårt demorom, som er oppdatert med de siste teknologiske nyhetene. Det er populært både hos kunder og egne ansatte og er perfekt for å utdype enkelte emner. Det kan også være nyttig for å skaffe seg en oversikt over løsningene og hvordan de henger sammen, forteller Kari Marie Overland, HR-direktør i Schneider Electric Norge.

Mer tverrfaglig kompetanse
– Flere har gitt uttrykk for at denne prosessen vil gjøre hverdagen spesielt spennende. Det er mange som gleder seg til å lære mer om deler av selskapet de bare har hørt om. De forstår nytteverdien av det, fortsetter Overland.

– En lærende organisasjon basert på mangfold av kjønn, alder og nasjonalitet har vært en av Schneider Electrics styrker og er helt i tråd med selskapets bærekraftfokus. Det å lære hver dag er en av våre viktigste verdier. Vi vet at det innimellom kan skape følelsen av å komme litt ut av komfortsonen, men vi har alle lært at det er da vi vokser, avslutter Overland.

Schneider Electric Norge AS
Sandstuveien 68
0607 Oslo
Oslo
Norge

Kontaktperson

Stefania Nilsen
Channel & Segment Marketing Leader
+47 98207384 stefania.nilsen@se.com

Send til en kollega

0.039