23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Feirer 80 år med bøttehatt, og satser friskt på ny teknologi

ELKO, en bauta i norsk elektrobransje, feirer sin 80-årsdag med en hyggelig markering. Vi lar seks personer fra bransjen fortelle om jubilantens tankegang bak produktutviklingen.

 Høy kvalitet, enkel installasjon og tidsriktig design. 
I 80 år har ELKO drevet utviklingen av elektrobransjen fremover. 80 år som er kjennetegnet av et nært og viktig samarbeid med installatører, myndigheter og utdanningsinstitusjoner. ELKO er fortsatt i hjertet av elektrobransjen i Norge, og utviser en holdning som er typisk for markedsledere; de er fremoverlente og satser friskt på videreutvikling av egne produkter i retning av bærekraft, sirkularitet og digitalisering.

– Norske husholdninger er moderne og litt konservative på samme tid – krevende kunder. Vi lever i en del av verden hvor sikker tilgang til elektrisitet, kvalitet og digitalisering er en selvfølge. Vi i ELKO vet at det er utfordrende å gi norske kunder det beste innen elektro og smarte hjem med et moderne og tiltalende design, i resirkulerte plastmaterialer og til en fornuftig pris, sier Geir Arne Erikstad, VP i ELKO .

– ELKO-produktene har hele tiden fokusert på å tilfredsstille behovene til norske bygg- og boligeiere, fra starten og helt til den aller siste serien, ELKO One. Vi investerer mye i ELKO sin fremtid. De aller sterkeste ressurser i bedriften bidrar til å tilføre produktene moderne funksjoner, i takt med verdens utvikling. 

Nils Magnus Hagen – Lytt til dine kunder og fokuser på kvalitet
ELKO har ledet utviklingen av installasjonsmateriell fra sin start i juli 1945, like etter avslutningen av andre verdenskrig. Norske elektrikere har bidratt til utviklingen av ELKO sitt materiell gjennom dialog med organisasjonen.

Nils Magnus Hagen startet som produktutvikler i ELKO tidlig på 2000-tallet, og har siden den gang hatt en sentral rolle innen produktstandardisering. Han leder i dag NEK normkomité Installasjonsmateriell NK 23 og 23B. I tillegg leder han IEC TC23 SC 23B og er internasjonalt ansvarlig for standardisering av «Wiring devices» i Schneider Electric. Med sin ekspertise bidrar han også som medlem i NK64 (installasjonsregler): 

– Da jeg begynte i ELKO i 2002, jobbet jeg tett med Einar Hareide, designeren til ELKO Plus, for å utvikle den nye serien. ELKO Plus er en viktig del av ELKO sin historie. – Jeg har mange gode historier fra den tiden, men det viktigste jeg har lært, er å lytte til elektrikerne. Og det har ELKO gjort hele tiden, fortsetter Hagen.

– ELKO ble, og blir, utviklet med tanke på norsk installasjonspraksis og klimaforhold. Produktene er laget av plast som tåler vinterkulda.

– Den proaktive holdningen og tett kontakt med både kunder og sikkerhetsmyndigheter er vesentlig for å ta vare på brukernes liv. Det har hele tiden vært sentralt for ELKO, avslutter Hagen.

Einar Hareide skapte ELKO Plus, som nå er utstilt på Nasjonalmuseet
 – Det er veldig lett å dekorere og skape ting som gir en wow-opplevelse, men man blir lett lei av slikt, mener Hareide. 
– God design består i å ta bort alt det unødvendige, og utvikle et tidløst uttrykk. Det kaller vi bærekraftig design; noe som kan leve lenge, et produkt som er lett å montere og ta fra hverandre, ikke minst lett å reparere. For ELKO Plus valgte vi såkalte «snapp»-løsninger som gjør installasjonen raskere og enklere. 

ELKO Plus-designet gjenspeiler Einar Hareides interesse for kunst og kultur:
– En billedkunstner som har inspirert meg siden studietiden, ungarske Victor Vasarely, er kjent for kunstverk hvor geometriske former går inn i hverandre. Dette samspillet skaper kontrast og harmoni i ett og samme bilde. I sine verk viser han ofte en sfære som kommer ut av et kvadrat. Det gjenspeiler seg i ELKO Plus-designet, forklarer Hareide.

  En sfære som kommer ut av en firkant er typisk for Victor Vasarelys kunstverk. Det samme i ELKO Plus.

 – Jeg ser på produkt som selveste merkevaren. Produkt er historiefortelling. Jeg var glad for at jeg fikk frie tøyler da jeg designet ELKO Plus. Det viste seg i ettertid at det ga resultater. Designet til ELKO kan passe til alt, og kontrasten av de moderne bryterne mot en furuvegg er veldig spennende. 

ELKO Plus er utstilt på Nasjonalmuseet . Andre produkter skapt av Hareide Design kan ses på Museum of Modern Art i New York. 

 Alle har et forhold til ELKO, sier Katrine Gaare

– ELKO er jo et fyrtårn i elektrobransjen i Norge, og har en spesiell plass i hjertene til mange i bransjen. Selv etter 80 år engasjerer ELKO fortsatt. Samtlige elektrikere i dag har fått et forhold til det gjennom sin læretid og sin hverdag. 

– ELKO har vært seg sitt ansvar bevisst og vært foregangsselskap for mye innovasjon og bærekraftige løsninger. Derfor mener jeg at ELKO inspirerer og utfordrer. Det er kanskje grunnen til at alle har et forhold til det, sier Gaare, som har jobbet i elektrobransjen hele livet, blant annet i Onninen. Hun er nå ansatt i Schneider Electric som Offer Management Director og leder et nordisk team av produktsjefer innen elektroinstallasjon.

 Hyller ELKO sitt engasjement for bærekraft 
– Vi gratulerer ELKO med imponerende 80 år! Det er virkelig en milepæl verdt å feire. ELKO har hatt en enorm påvirkning på utviklingen av elektroinstallasjoner i bygg, hus og hjem i Norge gjennom disse årene. Deres engasjement og dedikasjon har vært avgjørende for å fremme bærekraftig vekst innen denne sektoren, sier Bård-Espen Hansen, administrerende direktør i Elkonor.

– Elektrikere og elektrobedrifter har hatt et unikt samarbeid med ELKO, en leverandør og produsent som alltid har hatt kvalitet, nordiske produkter og brukervennlighet i fokus. Dette har skapt en posisjon som få andre selskaper opplever, og det er virkelig imponerende, avslutter Hansen.

Peder Von Krogh Alfstad om fremtiden til ELKO 
– Gratulerer med 80 år, ELKO! Hvis jeg spør mine kompiser utenfor bransjen om de har hørt om noen merker fra elektrobransjen, så er det ett navn som alltid går igjen: ELKO! Verden har vært i stor endring de siste 80 årene, og den som vinner er den som tilpasser seg best til tiden og trendene vi lever i, både globalt og lokalt, sier Alfstad, markedssjef installasjon hos elektrogrossisten Solar. 

– Jeg har i mange år hatt gleden av å jobbe tett med både produkt, salg og marketing i ELKO. Jeg opplever at de har et konstant fokus på å holde seg aktuelle, og på å levere toppmoderne løsninger og design. Det er en forretningskultur som vil gjøre ELKO godt rustet for å holde seg i toppen også de neste 80 årene!

Schneider Electric Norge AS
Sandstuveien 68
0607 Oslo
Oslo
Norge

Kontaktperson

Stefania Nilsen
Channel & Segment Marketing Leader
+47 98207384 stefania.nilsen@se.com

Send til en kollega

0.032