Mollie lanserer i Norge: Vil gjøre betalinger enklere for bedrifter
Med lokale betalingsløsninger, norsk support og europeisk rekkevidde trer Mollie inn som en konkurrent til etablerte aktører som Nets.
Betalinger behøver ikke være komplisert. Det er filosofien bak Mollie, et av Europas raskest voksende fintech-selskap, som nå kommer til Norge – og dermed utfordrer flere av de dominerende aktørene på markedet. Målet er å gjøre betalinger og pengehåndtering enklere for norske bedrifter, på samme måte som for de mer enn 250 000 kundene i hele Europa som Mollie allerede hjelper. Med Mollies plattform kan bedrifter samle alt fra betalingshåndtering og rapportering til svindelforebygging på ett sted.
Enklere betalinger for norske bedrifter
Norge er et av Europas mest digitaliserte samfunn, men mange bedrifter opplever stadig at betalingsløsningene deres ikke matcher behovet for fleksibilitet og vekst. De lokale tilbyderne har ofte tilbudt lave priser, men med begrensete funksjoner, mens de globale spillerne har hatt avansert teknologi og bred internasjonal dekning, men lite interesse for norske forhold i hverdagen.
Med Mollies lansering får bedriftene for første gang tilgang til begge deler på en gang: de mest populære norske betalingsmetodene som for eksempel Vipps kombinert med internasjonale løsninger som kredittkort, Apple Pay og Klarna – og også de nordiske mobilbetalingsløsningene Swish og MobilePay, som gjør det enklere for norske virksomheter å selge til svenske og danske forbrukere. Mollie støtter samtidig omnichannel-betalinger, slik at bedrifter kan tilby kundene en ensartet betalingsopplevelse både online, i apper og i fysiske butikker. Dermed kan de levere den opplevelsen kundene forventer, og samtidig ha et oppsett som gjør det enkelt å utvide til nye markeder. Onboarding skjer kjapt og med support på norsk, slik at bedriftene kan fokusere på forretningen i stedet for teknologien.
– Hos Skargards ser vi det som vår oppgave å forenkle det å kjøpe og eie en badestamp. Derfor er det avgjørende at betalingsprosessen lever opp til den samme standarden. Med Mollie kan vi endelig tilby populære lokale betalingsløsninger som Vipps og Klarna til våre norske kunder, noe vår tidligere løsning ikke klarte. Integrasjonen var rask og sømløs, og lar oss gi kundene de betalingsmåtene som de stoler på, og dermed redusere friksjonen ved betalingen. Vi anser Mollie som en ekte partner som støtter oss i vår vekst i Norge, og vi vil anbefale dem til alle forhandlere som søker å vinne kundenes tillit i Norden, sier Jana Müller, Salgs- og PR-koordinator hos Skargards.
Lokale løsninger – global rekkevidde
For norske nettbutikker kan betaling ofte være en barriere for vekst. Mollie fjerner den barrieren ved å tilby ferdige integrasjoner til de mest brukte e-handelsplattformene, som Shopify, WooCommerce, Magento og Prestashop. For SaaS-plattformer og markedsplasser tilbyr Mollie Connect en strømlinjet løsning for onboarding av nye selgere, innkreving av application fees og automatisk fordeling av betalinger mellom flere parter. Det betyr at virksomheter raskt kan komme i gang uten teknologiske omveier – og med en europeisk infrastruktur som gjør det enkelt å ta imot betalinger fra kunder i hele Norden og resten av Europa.
Ambisjoner i Norden
Mollie lanseres samtidig i Finland og Danmark, og er dermed til stede i det meste av Norden etter lanseringen i Sverige tidligere i år. Ambisjonen er å bygge opp en betydelig markedsandel i regionen gjennom investering i lokale team, partnerskap og markedsføring og ved å gradvis utvide produktporteføljen med blant annet Mollie Capital og Mollie Invoicing. Og målet er å bli en langsiktig betalingspartner som hjelper nordiske bedrifter med å vokse både på hjemmemarkedet og på tvers av Europa.
– Norden er et av de mest digitale markedene i Europa, og vi ser et stort potensial i å hjelpe bedrifter her med å vokse. Med lokale løsninger og en plattform som skalerer internasjonalt, vil vi gjøre pengehåndtering ukomplisert for nordiske selskap, sier Koen Köppen, CEO i Mollie.