Ketil Nygård: Tiden i LNS minner ikke så rent lite om et Askeladden-eventyr
AM PÅ TUNGT: Artikkelen ble første gang publisert i AnleggsMagasinet #6-2022.
TUNG OG GOD KARRIERE: Det startet med en treukersjobb som dumpersjåfør for LNS i Sveagruva på Svalbard.
Siden har det bare ballet på seg. Nå er Ketil Nygård anleggsleder på Færøyene.
Selv synes Nygård at tiden hans i LNS ikke så rent lite minner om et Askeladden-eventyr.
– Jeg startet på en måte med to tomme hender, og har grepet oppseilende muligheter begjærlig. Og så har jeg vært heldig med arbeidsgiver. LNS bygger opp folkene sine sunt og langsiktig, sier Nygård.
– For meg har reisen vært utrolig varierende og spennende, under LNS’ trygge vinger. Så langt har de sponset både teknisk fagskole og en bachelor i byggeplassledelse.
– Det var utvilsomt krevende med studier over 3,5 år parallelt med full jobb, men det var det verd.
BRANSJELEDENDE
Ketil Nygård har gjort det meste av tunnelarbeid. Han har kjørt dumpere, dosere og lastere. Han har vært tunnelarbeider på driving og holdt på med bakstuff, lading og lasting.
I en periode var han tunnelformann på fastlandet vinterstid og formann på utskipningsanlegget i Svea sommerstid.
– Jeg våger å påstå at LNS er bransjeledende når det kommer til multifunksjonelle tunnelarbeidere. Foto: LNS
– Det betyr at det er flere på et arbeidslag som kan reparere, vedlikeholde, sprøyte og bore. Og det er vi stolte av, slår Nygård fast.
SELVMOTSIGELSEN
Anleggslederen beskriver arbeidsgiveren LNS som trygg og spennende. Det lyder som en selvmotsigelse.
– Ja, jeg ser den, men det går an å ha spennende oppgaver i trygge omgivelser, gjør det ikke?
– Min erfaring er at de som ønsker å ta ansvar i LNS, får gjøre det. Og da er det veldig greit med korte beslutningslinjer. Det er et av selskapets mantraer, i tillegg til «humørfylt fryktløshet». Og det er ikke bare tomme ord på et papir. Det er faktisk sånn vi opplever arbeidsgiveren.
OVERSJØISK NATUR
Noen ønsker å jobbe nærmest mulig hjemmet, andre har det stikk motsatt.
– Jeg tilhører nok siste kategori, og har alltid likt tanken på det oversjøiske, smiler Nygård.
Nå holder han på med sitt fjerde prosjekt på Færøyene; den fire kilometer lange veitunnelen Hvalbiar.
– Litt morsomt at anleggslederen og driftssjefen som ansatte meg som formann i 2002 på Svalbard nå jobber som henholdsvis formann og assisterende anleggsleder for meg. Men som ofte ellers er det eldstemann som bestemmer, flirer Nygård.
– Vi tenker mer samarbeid enn hierarki hos oss.
LAS PALMAS
Ting har utviklet seg naturlig underveis, synes Nygård. Slik er det også på privaten. Til høsten bosetter han seg for tredje gang på Gran Canaria sammen med kona, og blir der ett års tid.
– Det er enklere å komme seg fra Færøyene via Kastrup til Las Palmas enn fra Kastrup til Leknes i Lofoten. Med 11 dager på og 10 av går det helt fint.
Har han fortsatt ambisjoner? Åjada. Det er å bli en enda bedre anleggsleder.