23948sdkhjf

Ådalen Truck AS: Stiler mot 1000 solgte Hangcha-trucker i år

Ådalen i Sarpsborg er underdogen som er i ferd med å bli ordentlig stor.

HAR NESTEN NÅDD MÅLET: Ambisjonen er et salg på tusen Hangcha-trucker i år. Ådalen ligger nesten på målet i dag.

I fjor nådde bedriften et salg på tusen maskiner, men da var lifter medregnet. Salget av Hangcha-trucker var på 765, ifølge daglig leder Ørjan Ådalen (34).

Tungt.no har forsøkt å lete opp totale salgstall for trucker for 2022, men slike tall finnes ikke ennå.

- Vet dere hvor store dere er innen trucker med det salget dere hadde i fjor?

- Som du selv er inne på, det er vanskelig å vite. Vi vet ikke om vi er nummer to eller tre, sier Ådalen.

Dermed er det vanskelig å anslå markedsandelen også. Andelen er dessuten avhengig av om man ser på segmentet Ådalen selger i, eller trucker generelt.

Trucker fra Kina

Hangcha er et kinesisk merke som har vokst til å bli åttende størst i verden innen trucker. Opprinnelsen strekker seg tilbake til 1956, da selskapet startet med å reparere trucker. Allerede to år seinere begynte de å bygge trucker selv. I dag produserer Hangcha mer enn 200.000 trucker i året.

- Hva er salgsargumentene for Hangcha – hvor er vi på skalaen mellom pris og kvalitet?

- Jeg mener at det er forholdet mellom pris og kvalitet som selger. Vi selger mye til dem som egentlig er ute etter en brukt europeisk truck i lavere prisklasse. Med Hangcha kan de få en ny truck med garanti til samme pris, hevder Ådalen.

Han peker dessuten på at Ådalen og Hangcha med tiden har fått mange referanser i markedet, og at industrien kommer mer og mer på banen. Ådalen mener at det det spesielt er elektrodelen til Hangcha som er konkurransedyktig på kvalitet. Denne delen av Hangcha-sortimentet består av både trucker med blybatteri og trucker med litiumbatteri. De siste er dyrere, men det er de som er mest ettertraktet.

Teksten fortsetter under bildet. Hangchas trucker med litiumbatteri er grønne. Foto: Hangcha/Ådalen

Oppsving med litium

- Vi merker at markedet ønsker trucker med litiumbatteri. Dette skiftet har nok fått drahjelp av det som har skjedd med elbilene. Litiumtruckene lades raskere, og batteriet er vedlikeholdsfritt. Garantitiden er fem år, mot inntil to år med blybatteri, sier Ådalen.

Ådalen selger mest av standard motvektstrucker fra 1,8 til 5 tonn. I tillegg går det mye av varehusmaskiner som pallestablere og sniler. Det siste er fagsjargong for elektriske jekketraller.

- Hvorfor valgte dere Hangcha?

- Vi startet med Hangcha tilbake i 2008. Vi hadde bestemt oss for å velge ett merke vi skulle satse på, og vi så at Hangcha var i sterk vekst internasjonalt. Dessuten var kvaliteten god, sier Ørjan Ådalen.

Kontinuitet i familien

34-åringen ble daglig leder i bedriften i 2017, og han begynte å jobbe i den som 17-åring. I dag eier han bedriften sammen med sin far, Arild Ådalen, som også har drevet med trucker i hele sin yrkeskarriere.

Da de startet med Hangcha i for 15 år siden, var salgstallene små.

- Vi har greid å doble salget nesten hvert år siden vi startet med Hangcha. Nå er vi kommet opp i så høye tall at det er vanskelige å doble, men veksten er fortsatt jevn. Vi jobber hardt med kundetilfredshet, for vi ønsker jo at kundene skal komme tilbake når de trenger en ny truck. Nå har vi fått et solid antall gjentakende kunder, sier Ådalen.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125