23948sdkhjf

Utenlandske sjåfører: Departement vil styrke kontrollen med lønns- og arbeidsvilkår

Norge dilter etter: Nytt forslag skal klargjøre når sjåfører skal anses å være på jobb. Danskene har håndhevet dette hardt i to år nå.

REGLER OG KONTROLL: Sjåfører i utenlandske transportvirksomheter som utfører oppdrag i Norge skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår, slår Arbeids- og inkluderingsdepartementet fast.

Forslag til nye regler sendes nå på høring.

– Når utenlandske transportbedrifter sender sjåfører på oppdrag i Norge, skal de ha norske lønns- og arbeidsvilkår. Det betyr blant annet at krav til allmenngjort lønn vil gjelde, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen.

For bedre kontroll...

Departementet foreslår også at utenlandske transportvirksomheter må sørge for at bestemte dokumenter er tilgjengelig i kjøretøyet. De skal kunne legge fram ved kontroll langs vei. Virksomhetene må dessuten svare på konkrete forespørsler om lønn og andre relevante temaer fra Arbeidstilsynet.

Registrering av opplysninger og etterfølgende kontakt vil skje gjennom EUs informasjonssystem for det indre marked (IMI).

Prøv IMI på denne lenken.

Forslaget til nytt regelverk klargjør når sjåfører som er ansatt i utenlandske transportvirksomheter og utfører veitransport til og fra eller i Norge skal anses som utsendte arbeidstakere.

For å bedre grunnlaget for tilsyn og kontroll foreslår departementet at utenlandske transportvirksomheter må registrere bestemte opplysninger om virksomhet, sjåfør, kjøretøy og oppdrag hos Arbeidstilsynet før innreise til Norge.

Se til Danmark

Faste lesere av Tungt vil gjerne huske at vi skrev om da danskene alt fra 2021 innførte slike regler. 

Finurlig nok har jo det medført en skjerpet situasjon for norske transportører som kjører i Danmark. Og fra april for nøyaktig to år siden er regverket håndfast praktisert. Også for norske biler i Danmark.

Den gang spekulerte vi i følgende: Er norsk lønn god nok?

Nå skulle man kanskje tro at norske transportører som har biler nedover til Danmark og slumper til å ta en kabotasjetur uansett vil gå «fri», men hvem vet? Er norsk lønn god nok i Danmark?

Opphav og kilder: Nyhetsmelding fra arbeids- og inkluderingsdepartementet, tidligere saker på Tungt.no, lenke til EUs Road Transport Posting Declaration

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.112