23948sdkhjf

MAN: - Trolig vår siste helt nye dieselmotor

13-liters sekser til lastebiler i hele Traton Group.

INVESTERER I DIESEL: MAN bygger motorfabrikk til drøye 1,9 milliarder kroner i Nürnberg i Tyskland. Der skal de bygge det de kaller en «nyutviklet gruppemotor» til Tratons merker, som er MAN, Scania, Navistar og VW Truck & Bus.

Den nye fabrikken er på 23.000 kvadratmeter og skal bygge kjernekomponentene til det MAN i en nyhetsmelding beskriver som «Traton-gruppas nye 13-liters dieselenhet». Fabrikken får 160 ansatte som skal jobbe tre skift. Motoren skal ifølge MAN ha betydelig lavere forbruk enn forgjengeren.

- Traton-gruppen har bestemt seg for å satse på en felleskonstruksjon for framtida, sier Tratons styreleder Christian Levin i nyhetsmeldingen, før han fortsetter med det som kan bli et hardt slag for lastebilsjåfører med diesel i blodet:

- Dette er trolig gruppas siste helt nyutviklede motor som er en forbrenningsmotor.

Sagt på en annen måte – etter denne 13-literen er det sannsynligvis over og ut med diesel. Fabrikken skal etter planen starte produksjonen av motoren i 2024.

Jo visst, dette Scanias motor

Men 13-liters motor med seks sylindre, det har vi vel hørt før? Vi ringer til John Lauvstad, kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania, og spør om dette er Scanias motor. Lauvstad viser oss til slutt videre til Matthias Karpstein, som er medietalsperson for Traton.

Og Karpstein bekrefter det vi tror. «Helt ny» er motoren ikke, for den finnes i Scania Super, der den ble introdusert i 2022.

Vi spør videre om byggingen av en ny fabrikk innebærer at produksjonen av Scania-motoren skal flyttes til Tyskland. Dette besvarer Karpstein med ett ord, nemlig «nei».

Tungt.no spør dessuten om dette en «én til alt»-motor som skal brukes i samme versjon i alle lastebiler den passer i fra Tratons merker, eller om hvert merke vil få lagd egne versjoner av den.

Teksten fortsetter under bildet. Scania tok i bruk den nye motoren først. Foto: Traton.

- CBE (som står for common base engine, red. anm.) er vår nye 13-litersmotorplattform som etter hvert skal brukes av alle Traton-merker. Motoren er en skikkelig laginnsats fra Traton Group, ettersom den ble utviklet som et resultat av intenst samarbeid mellom alle merkene i gruppa, med Scania i front, skriver Karpstein, som dermed ikke svarer på det siste spørsmålet.

I stedet viser han til en annen nyhetsmelding på Tratons sider. Der står det ingenting som tyder på at det blir lagd ulike versjoner av motoren til de enkelte merkene.

Med andre ord: Fra 2024 har MAN samme motor som Scania Super. Fra 2028 skal den også tas i bruk av kjøretøyer fra Volkswagen Truck & Bus.

Deretter er det over til elmotor

Hvor lenge MAN ser for seg at de skal bygge 13-litersmotoren, blir ikke spesifisert i pressemeldingen. MAN sier at de antar at rundt 50 prosent av kjøretøyene de leverer, vil ha «lokalt utslippsfrie framdriftssystemer» i 2030. Samtidig sier de at i noen markeder utenfor Europa og til visse typer bruk, for eksempel off road, så vil dieselmotorer fortsette å spille en viktig rolle i overgangsperioden fram mot utslippsfri transport.

I stedet skal nye og alternative energikilder utforskes og tas i bruk i Traton-gruppas kommende lastebiler. I 2024, omtrent samtidig som MAN skal ta i bruk den nye dieselmotoren, skal serieproduksjonen av MANs kommende elektriske lastebil for langtransport starte opp i merkets fabrikk i München.

Opphav og kilder: MAN, Traton, Scania Norge

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125