23948sdkhjf

Norge først: Elektriske Ford F-150 Lightning skal selges i Norge nå

Hittil har den vært forbeholdt det nordamerikanske markedet. Nå kommer den til Norge.

FØRST HIT: Norge er det første landet utenfor Nord-Amerika der Ford skal selge F-150 Lightning.

Ford F-150 Lightning er en femseters pickup bygd etter klassisk amerikansk tradisjon. Det som bryter med tradisjonen, er motoriseringen. Lightning har elmotorer – og ikke mindre enn 452 hestekrefter.

Maksimalt dreiemoment er kanskje enda mer imponerende, med 1050 Newtonmeter. Den er hele 5,91 meter lang, 2,44 meter bred og 1,99 meter høy, men alle kreftene gjør den rask. O-100 km/t går unna på 5 sekunder. Drift på alle fire hjul skal sikre godt veigrep.

F-150 Lightning er blitt bestilt av mer enn en kvart million amerikanere. Det er grunnen til at det har tatt tid før den nå omsider kommer til Europa. Ifølge Ford er det et begrenset antall kunder i Norge som nå får bestille bilen, som etter planen skal leveres ut til kundene mot slutten av 2023.

- Aldri opplevd maken til interesse

- Siden den ble avduket i USA, har vi hatt en helt enorm interesse for denne femseters helelektriske pickupen i Norge. I løpet av mine 25 år i Ford har jeg aldri opplevd maken, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Ford tar en Model T-variant når det gjelder hva kundene kan velge. T-Forden kunne som kjent kun fås med svart lakk i mange år. For F-150 Lightning er det blått som gjelder, og den kommer til Norge kun i én utstyrsversjon. Denne versjonen har standardbatteriet med 98 kWt utnyttbar effekt. Rekkevidde etter den europeiske WLTP-normen er ikke klar ennå, men etter den amerikanske EPA-normen er den på 386 kilometer. Pickupen kan lades med 150-kilowattslader.

Flere bilder med bildetekster finner du i fotokarusellen øverst. Teksten fortsetter under bildet.

Til sammenligning har versjonen med det største batteriet en rekkevidde på 540 kilometer etter EPA-normen. Trolig er det grunn til å anta et enkelte potensielle kunder i Norge synes det er synd at Lightning ikke kommer hit med det store batteriet på 131 kWt.

Lightning i «norsk utgave» har nyttelastkapasitet på 805 kg og maksimal hengervektkapasitet på 3492 kg.

Og prisen? Den er estimert til 1.183.000 kroner, men Ford melder at endelig pris kan bli litt lavere.

Vi har allerede prøvekjørt den

Tungt.no fikk det som kan kalles et forvarsel om at den elektriske F-150 ville komme til Norge på høsten i fjor. Da prøvekjørte vi et eksemplar med engelske skilt som Ford i Norge hadde hentet hit. Den gang handlet det om versjonen med det største batteriet, som dessuten er enda litt raskere.

«Kjøreopplevelsen minner mest om luksuriøse SUV-er til flerfoldige millioner, eller kanskje enda bedre», skrev vår utsendte.

Hele prøvekjøringen kan du lese her.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Ford Norge samt tidligere prøvekjøring utført av Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.104