23948sdkhjf

Mest aktuell for de store: Sandhaug med Syn Trac

AM PÅ TUNGT:  Artikkelen ble første gang publisert i AnleggsMagasinet #3-2023.

TUNGT VEIVEDLIKEHOLD: Spesialmaskinen fra Østerrike kan koble utstyr uten at føreren forlater hytta.

På tampen av fjoråret ble det klart at Sandhaug AS hadde skaffet seg enda et maskinagentur fra østeriske Syn Trac. En redskapsbærer i noe større format enn f.eks Lundberg-maskinene som bedriften allerede selger. 

Multifunksjonell enhetskobling

Noe som gjør den ekstra interessant er den såkalte multifunksjonelle enhetskoblingen foran og bak, et dokkingsystem som gjør at sjåføren kan bytte mellom f.eks strøkasse og fres på under to minutter uten å forlate førerhytta. Den har dokkingstasjoner for utstyret og sjåfører trenger bare å sette den i ”koblingsmodus”. Maskinvekt er på 11,5 tonn og den blir nok mest aktuell for de store proffbrukerne, for en billig maskin er det ikke.


Sandhaug AS skal først ta inn en maskin på østeriske skilt, så vil tiden vise hva den blir registrert som, forteller Hans Ola Sandhaug. Foto: Fredrik Saugstad

- Den er ypperlig for den som trenger bytting av redskap i arbeidet og er mest aktuell for storbrukere som kjører aktivt, forklarer Hans Ola Sandhaug. 

Han er klar på at dette er spesialmaskiner og ikke noe for alle entreprenører, men det blir mye enklere å være sjåfør. Sandhaug kjørte den selv noen mil i Østerrike nylig og la spesielt merke til en ting. 

- Den har masse krefter!


Med tre aksler får den drift på alle seks hjul. Foto: Hans Ola Sandhaug

80 km/t og krabbestyring

En Cat-motor på 420 hester med steg V-standard koblet til en VDS-transmisjon (hydrostatisk-mekanisk) kan hinte litt om ytelsene og den leveres i mange konfigurasjoner. Maskinen har firehjulsstyring hvor man kan velge mellom styring på fremre aksel, krabbestyring eller styring på alle hjul. Den har pneumatisk chassis med uavhengig fjæring med Tatra-aksler og permanent firehjulsrtrekk med sperrer begge veier.

Den kan også bestilles med tre aksler, da med 6x6-drivlinje. Toppfarten under transportetapper er 80 km/t, men den finnes i tre forskjellige versjoner med 40-, 60- og 80 km/t topphastighet. Hydraulikkkapasiteten er på 180 liter i minuttet, men kan også leveres med 350 l/min og den har kraftuttak foran og bak med maks 1000 o/min og maks 3000 Newtonmeter front og bak.

Maskinen som er aktuell for veivedlikehold både på vinter og sommer, kan også brukes innen landbruket, masseforflytning, skogsdrift og på flyplasser. Hva den skal registreres som i Norge er ikke helt klart enda.

KLIKK for alle artikler i AnleggsMagasinet GULL.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047