23948sdkhjf

May Kine fra Karmøy: - Med tungbillappen i hånda skjønte jeg pappa sitt valg

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Den ulykken og pappa sin reaksjon satte spor i ett lite sinn”

  • Sjåfør: May Kine Vangen 
  • Bosted: Karmøy
  • Kjører: Stort sett vestlandet
  • Bil: Scania 540 kombibil 2021-modell
  • Transporterer: Asfalt og tipp
  • May Kine har kjørt lastebil siden 2008, og jobber i dag for Avaldsnes-bedriften Knut S. Løften Maskin AS.
  • Instagram: @may_kine

"Jeg er min fars datter, og det er vel den viktigste grunnen til at jeg ble yrkessjåfør. Jeg er oppvokst med lastebiler på godt og vondt vil jeg si. Jeg husker at jeg av og til fikk være med i lastebilen til pappa i veldig ung alder, en Scania 141. Jeg husker godt at jeg syntes det var tungt og vanskelig å komme opp i bilen, og når jeg endelig klarte det så var det jo et fjell av ei motorkasse man måtte bestige inni der.

Det er en dag jeg husker spesielt godt fra da jeg var liten. Det er dagen da en mann valgte pappa til å avslutte sitt eget liv. Vedkommene kjørte inn i fronten på lastebilen. De første dagene etter ulykken var tunge for pappa. Når du er liten så er det ikke lett å forstå, men jeg forstod at pappa var lei seg. Den ulykken og pappa sin reaksjon satte spor i ett lite sinn.

Mange år etterpå (jeg hadde valgt anlegg på det tidspunktet) kom pappa opp i en ny ulykke. Jeg vil ikke gå i detaljer på den ulykken, men den forandret veldig mye og fikk store konsekvenser. Ulykken var ikke pappa sin skyld, men han blei alikevel straffa for den. Det virket som han skulle tas uansett.

For å gjøre en lang historie kort så valgte pappa noen få år etter ulykken å sette seg bak rattet igjen. Der stoppa forståelsen min på hvorfor han tok sjansen på å være yrkessjåfør igjen, etter alt han hadde gått igjennom. Jeg følte at det var noe jeg skulle og måtte finne ut av. Og det var først da jeg selv sto med tungbillappen i hånda at jeg skjønte pappa sitt valg. Det var vel den dagen pappajenta forsto pappa'n sin.

Jeg hadde nok egentlig ikke noen plan om å bli lastebilsjafør på heltid i det hele tatt, men jeg skulle bare ha den lappen til en hver pris. På det tidspunktet jeg fikk lappen i 2008 kjørte jeg asfaltutlegger, men når jeg kom på jobb dagen etter oppkjøring fikk jeg bare beskjed om at jeg nå var lastebilsjaføren i firma. Det var nå forsåvidt greit for meg, helt til jeg hoppa inn i bilen. Jeg hadde kun kjørt med opticruise girkasse, mens det eksemplaret av en Scania jeg nå skulle kjøre hadde girspak. Jeg kan trygt si at det ble litt skivebom i starten.

I hverdagen min er det viktig at jeg opptrer varsomt i trafikken. Ha litt respekt for det en holder på med er faktisk litt viktig når en er både lang og tung. ute på veien spiller det liten rolle hvor jeg ferdes, men jo lenger vekk jeg kommer jo mer fornøyd er jeg. 

Jeg er ikke akuratt god på å ha fritid har jeg hørt. Er vel helst å finne i en Oddbjørn Løland Transport-bil så fort det er muligheter for det. Jeg kjører nemlig fiskekasser for Løland når det er rolig eller på ferier og helligdager. Kjører faktisk da en Renault. Og er jeg ikke å finne i lastebilen er jeg sikkert å finne på en tursti."

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109